Det går fortsatt trögt för tungviktsbussarna, det framgår med all önskvärd tydlighet av Bil Swedens statistik över nyregistrerade tunga bussar över 10 ton. Hittills i år har totalt 668 tunga bussar nyregistrerats vilket ska jämföras med de 826 som hade registrerats vid samma tid förra året, minus 19,1 procent.
Under september är läget ännu dystrare, minus 39,2 procent eller 48 nyregistreringar i år jämfört med 79 under september 2014. Allra bäst under den motiga septembermånaden 2015 gick det för
Scaniamed 11 nya tungviktare. På delad andraplats med vardera 9 nya bussar finns
MANoch ledande
Volvo. Fjärdeplatsen i september gick till
med 7 nya tungvikare, därefter kom
Mercedes-Benzmed 5 nya bussar.
Tre fabrikat fick vardera två nya bussar registrerade under september:
,
Temsaoch
Neoplan.
AMZ-Kutnokliver in i Tunga Bussligan 2015 men sin första nyregistrering.
Därmed har tre kvartal gått i årets liga, hur det sista kvartalet börjar avslöjas 1 november här på rt-forum. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-SEPTEMBER 2015FabrikatAntalAndel(Andel 2014)Volvo23334,9(28,0)Scania12818,2(5,9)Mercedes-Benz10315,3(16,3)MAN7210,8(20,9)Kässbohrer-Setra497,3(6,3)VDL233,4(11,9)Solaris213,1(4,6)Temsa121,8(0,3)Neoplan111,6(1,0)Irizar91,3(0,3)Optare40,6(0,3)AMZ-Kutno10,1(–)Van Hool 10,1(1,4)Iveco*10,1(3,7)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2014 anger fabrikatets totala marknadsandel 2014. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2015. *) Irisbus och Iveco redovisas endast som Iveco i Tunga Bussligan.