Relationen mellan kommunägda Göteborgs Spårvägar och den italienska spårvagnstillverkaren AnsaldoBreda har bokstavligen rostat sönder. Tilläggsavtalet som nu skrotats innebar bland annat att tillverkaren skulle åtgärda de frostskadade vagnarna. Det låter gott och väl. Problemet var att tillverkaren inte skötte detta enligt avtalet, enligt Göteborgs stad. Arbetet skedde försenat och det lilla arbete som utfördes var undermåligt och uppfyllde inte villkoren i tilläggsavtalet, allt enligt vad trafikdirektör
Stefan Eglingeruppger för Ttela.
Nu startar jakten på en ny aktör som så småningom kommer att få uppdraget att sanera de rostskadade italienska spårvagnarna. Totalt handlar det om 65 spårvagnar som levererades till Göteborgs Spårvägar mellan 2006 och 2013. Men på grund av den nämnda rosten samt en del andra brister och produktionsfel har endast mellan 35 och 40 av dessa spårvagnar trafikerat det göteborgska spårvägsnätet.