23948sdkhjf

”Orimligt – regeringen!”

Något måste göras mot dagens rigida kör- och vilotidsregler, det skriver Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik i Sydsvenskan.
Den aktuella flyktingsituationen tas upp av debattörerna Anna Grönlund , vice vd Sveriges Bussföretag och Stefan Sedin , vd Svensk Kollektivtrafik. Just där ställs stora krav på bussföretag som tar den typen av transporten av nyanlända, företag som vill hjälpa till men som tack riskerar sanktionsavgifter och i värsta fall indragna trafiktillstånd.

”Till exempel kan ett företag på grund av bagatellartade överträdelser, som att man kör tre till fyra minuter över stipulerad tid eller att chauffören glömmer att ta ut sitt förarkort i tid, råka ut för maximala sanktionsavgifter. Situationer där arbetspasset försenas kan lätt uppstå, därför är denna typ av körningar en risktagning som blivit vardag för företagen”, skriver debattörerna och fortsätter:
”Vid upprepade förseelser riskerar bussföretaget dessutom återkallat trafiktillstånd, vilket får stora konsekvenser för företaget, de anställda och i förlängningen hela samhället. Det medför i sin tur att den trafik som bussföretag idag utför åt kommuner, regioner, landsting samt åt myndigheter som Migrationsverket kan vara i fara. Detta oavsett om den sker i offentlig eller egen regi, eller i form av upphandlad trafik från privata bussföretag.”

Transportstyrelsen har infört en möjlighet för bussföretag som kör nyanlända att söka om dispens som ger lite mer tillåtande regler under 30 dagar, men den dispensen är långt från tillräcklig och kan fortfarande leda till både böter och indragna tillstånd. Tillämpningen av dagens regler måste därför ses över.

Med anledning av flyktingsituationen har Transportstyrelsen beviljat dispens för bussföretag som kör nyanlända. Dispensen innebär dock ingen tillräcklig lättnad, enligt skribenterna, som betonar att de inte alls har något emot EU:s gemensamma regelverk för kör- och vilotidsregler för yrkesförare. Däremot är inte tillämpningen densamma inom unionen – Sverige har till skillnad mot övriga medlemsländer i EU, en mycket strikt tillämpning, skriver Anna Grönlund och Stefan Sedin.

Det finns dock hopp om förändring eftersom EU håller på med att se över detta regelverk, konstaterar skribenterna som avslutar sin debattartikel i Sydsvenskan med ställa regelverkets faktiska syfte mot hur det kan fungera i dag:

”Reglerna för kör- och vilotid är ett viktigt instrument för att säkra trygga, konkurrensneutrala och klimatsmarta transporter. Men dagens svenska tillämpning hotar istället att stoppa hela samhällets busstrafik – det gynnar definitivt inte en klimatsmart och trygg persontransport eller möjligheten för bussföretagen att hjälpa med körningar av nyanlända.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062