23948sdkhjf

Unikt elbussamarbete i Ale

BoKlok, Veidekke och Ale kommun samarbetar för miljövänlig kollektivtrafik – nu blir det fler elbussuppdrag för BK Invest.
I november skrev Ale kommun avtal med BoKlok och Veidekke som bygger bostäder i Kronogården i Älvängen. De är med i testprojektet när Ale kommun kör elbuss för att utveckla nya kollektivtrafiklösningar mot ett hållbart samhälle.

– För våra invånare är bra och nära kollektivtrafik viktigt! Nästa steg är att Västtrafik kommer med och tar in trafiken i sitt sortiment. Då kan vi tillsammans fortsätta satsa och utveckla bostadsnära kollektivtrafik, säger Paula Örn (S), kommunstyrelsens ordförande i Ale kommun.

Avtalet inleder ett starkare samarbete mellan kommun, exploatörer och kollektivtrafik. Kollektivtrafiken är en del av den infrastruktur som behövs vid nybyggnation av områden, precis som infrastruktur för vatten och avlopp.

– Vi är glada att Veidekke och BoKlok vill vara med och ta samhällsansvar. Det är genom sådana här samarbeten vi hittar nya hållbara kollektivtrafiklösningar, säger Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens vice ordförande i Ale kommun.

När nya områden planeras med bra busstrafik från start kan byggföretagen ta fram färre parkeringsplatser. Med elbussar försvinner bullerproblemen. Gatorna behöver inte vara extra breda och därmed blir det plats för fler bostäder på samma yta. Då kan vi få till både fler bostäder och bättre kollektivtrafik. Redan idag har Ale kommun täta pendeltågsturer och fem pendeltågsstationer – flest i regionen.

– Det finns regionala mål om att tredubbla antalet tågresenärer i Västra Götaland. Där måste vi i Ale med bra förutsättningar ta täten. Vi vill att människor ska välja den miljövänliga lösningen buss och tåg i stället för att ta bilen, säger Annika Friberg , utvecklingsledare ekologisk hållbarhet i Ale kommun.

FAKTA/Om elbussprojektet i Ale
Sedan slutet av 2014 har Ale kommun, tillsammans med ETC Battery Fuel Cells i Nol och med stöd från Energimyndigheten, BK Invest och Ale El, kört en elbuss i Älvängen. Projektet är till för att undersöka om en eldriven matarbuss kan öka kollektivtrafikresandet genom att komma närmare och trafikera områden som annars är svåra att köra buss igenom, framför allt på grund av buller.

Första året har elbussen trafikerat området Maden. En undersökning som Ale kommun har gjort visar bland annat att 33 procent av de tillfrågade resenärerna har bytt bil mot buss och en majoritet tycker både att det är bekvämt att åka bussen och att det är en bra satsning av Ale kommun.

Nu är det ett nytt år, ny sträcka och nytt namn. Madenbussen, som den tidigare kallats, byter namn till Älvan och trafikerar sedan 14 december även området Kronogården. I samband med utvecklingen av projektet har avtalen med Veidekke och BoKlok slutits där Ale kommun aktivt samarbetar och hittar vägar mot ett hållbarare samhälle. Veidekke och BoKlok deltar med 90 000 kronor vardera. Projektet kostar cirka 1 800 000 kronor per år, där BK Invest och Energimyndigheten är med och finansierar stora delar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109