23948sdkhjf

Välkommen frist för biodrivmedel

Sveriges Bussföretag hyllar regeringens arbete som fått EU att gå med på ny tidsfrist för biodrivmedel.
Rt-forum hade tyvärr med en inaktuell notis om den oro just bussbranschen känt inför det stundande beslutet om biodrivmedel– vi ber om överseende med att den notisen inte plockades bort i årets sista nyhetsbrev, men här återges en rykande aktuell notis som redovisar Sveriges Bussföretags kommentar om nya tidsfristen för biodrivmedel i Sverige:

17 december kom beskedet från regeringen om förlängda statsstödsgodkännanden för skattebefrielse av biodrivmedel. I ett pressmeddelande från regeringen meddelas att hållbara biodrivmedel ges viss befrielse från energiskatt och hel befrielse från koldioxidskatt. Regeringen ansökte om förlängt statsstödsgodkännande för skattebefrielsen i februari 2015.

Europeiska kommissionen har godkänt den svenska skattebefrielsen av biogas som drivmedel till och med utgången av 2020. Skattebefrielse eller skattelättnad av andra hållbara biodrivmedel än biogas har godkänts till och med utgången av 2018.

– Det är ett mycket välkommet besked och jag är glad att den intensiva dialog som regeringen har fört med EU-kommissionen har gett resultat. Nu vet biodrivmedelsföretagen vad som gäller de kommande åren och regeringen kan lägga all kraft på att arbeta fram långsiktigt hållbara regler till senast 2018, säger finansminister Magdalena Andersson .

Kommission anser att skattebefrielsen i sin helhet är ett driftsstöd enligt unionsrättens regler om statsstöd. Statsstödet måste godkännas av kommissionen för att få tillämpas. Regeringens målsättning är att så snabbt som möjligt under mandatperioden ha regler på plats som ger långsiktigt hållbara och stabila villkor för biodrivmedel.

– Regeringen har gjort ett bra arbete i dialogen med EU-kommissionen i denna fråga! Nu kan bussbranschens framgångsrika arbete mot målet om en fossilfri fordonsflotta fortsätta. Från Sveriges Bussföretag har vi talat om att vi gärna vill vara med i diskussionerna kring framtida modeller. Här har vi också stöd av experter inom Svenskt Näringsliv, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406