Det blev som väntat storseger för Volvo i Tunga Bussligan 2015 – totalt fick tillverkaren 437 nya bussar registrerade under förra året. 2015 såg länge ut att bli ett svagt år för Tunga Bussligan, men genom en stark återhämtning under hösten, speciellt under årets sista månad, hämtades nästan hela tappet mot 2014 in.
Bäst under december blev
Mercedes-Benzmed 56 nyregistreringar, därmed körde fabrikatet om Scania till en andra plats i Tunga Bussligan 2015. Decembertvåa blev vinnande
med 46 nyregistrerade tunga bussar. Ganska långt efter kom decembertrean
Kässbohrer-Setramed 9 tungviktare följd av
Iveco*med 8 tunga bussar. På delad femteplats under december kom
och
Scaniamed vardera 4 tunga nyregistreringar, efter dem följde
VDLoch
med vardera tre nyregistrerade tunga bussar.
Årets sista nykomling,
BYD, klev in finalredovisningen av Tunga Bussligan 2015 med två nya helelektriska tungviktare som rullar i Eskilstuna (läs TRAFIKFORUM nr 10, 2015!). Sist men inte minst fick
Neoplanen ny tungviktare registrerad.
Tunga Bussligan 2015 är nu definitiv, och för bussarna visade det sig att det inte blev några förändringar från de siffror som lämnades preliminärt 4 januari. Hur det kommer att gå i starten av
Tunga Bussligan 2016 publiceras på Rt-forum 1 februari 2016. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-DECEMBER 2015FabrikatAntalAndel(Andel 2014)Volvo43742,9(28,0)Mercedes-Benz16216,0(16,3)Scania14514,3(5,9)MAN828,1(20,9)Kässbohrer-Setra686,6(6,3)Solaris343,4(4,6)VDL272,7(11,9)Temsa181,8(0,3)Neoplan141,4(1,0)Iveco*101,0(3,7)Irizar90,9(0,3)Optare40,4(0,3)BYD20,2(–)AMZ-Kutno10,1(–)Van Hool10,1(1,4)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Tabellen visar preliminära siffror för 2015 - eventuell uppdatering kommer 7 januari. Andel 2014 anger fabrikatets totala marknadsandel 2014. Fabrikat som inte fick några nya bussar registrerade under 2015 syns inte i Tunga Bussligan 2015. *) Irisbus och Iveco redovisas endast som Iveco i Tunga Bussligan.