23948sdkhjf

Liberalerna sågar höghastighetsbanor

(L) i Stockholm, Göteborg och Skåne säger nej till höghastighetsplanerna – prioritera upprustning av befintliga spår i stället, manar (L).
Höghastighetsbanor i Sverige blir dyra och ineffektiva, och försvårar regional tågtrafik och bostadsbyggande i storstäderna. 300 miljarder till spårinvesteringar kunde användas betydligt bättre. Liberalerna i Stockholms län och övriga storstadsregioner vill att planerna på höghastighetsbanor i Sverigeförhandlingen skrotas – det anser i alla fall Liberalerna i de tre storstadsområden som höghastighetsbanorna är tänkta att knyta samman..

– Höghastighetsbanor kommer att sluka enorma resurser som kunde användas betydligt bättre. Planerna måste skrotas innan de slukar mer tid och utredningsresurser. För människor och företag i Stockholm och de andra storstadsregionerna är regional tågtrafik viktigast: för att fler ska känna friheten i ett jobb, någonstans att bo och ett vardagspussel som går ihop, säger Anna Starbrink (L), landstingsråd och förbundsordförande för Liberalerna i Stockholms län.

– Sverige och Stockholm behöver satsa på spårbunden trafik men höghastighetsbanor är helt fel prioritering. Nummer ett för staten borde vara att se till att dagens haltande tågtrafik fungerar ordentligt. Nummer två är satsningar på den regionala spårbundna trafiken som ger störst effekt på resande och bostäder. Där skulle miljarderna göra betydligt större nytta, säger Lotta Edholm (L), borgarråd, gruppledare och ordförande för Liberalerna i Stockholms stad.
Varför nej tillhöghastightetsbanor? Här är Liberalernas fyra huvudargument mot miljardrullningen för att kunna åka tåg i 300 km/h:

1. Staten måste först säkerställa att tågtrafiken som finns fungerar bättre för människor och företag.
2. Kostnaderna för höghastighetsbanor, över 300 miljarder utan stationer och anslutningsbanor, motsvarar 15 års ordinarie statliga investeringar i infrastruktur. Andra projekt riskerar att trängas undan.
3. Forskningen visar att satsningar på spårbunden trafik främst är lönsam i ett regionalt perspektiv. Höghastighetstågen tillför inget till regionaltrafiken utan kommer tvärtom tränga undan region- och pendeltåg från spåren i storstadsregionerna (se 4).
4. Höghastighetstågen kommer inte gå på egen räls in i citykärnorna. Det begränsar nyttan för

Vill (L) i storstäderna inte investera i något alls? Jodå, här är målen och projekten som (L) vill prioritera:

Generellt:
- Bättre underhåll och upprustning av befintliga spår inte minst i storstadsregionerna
- Förstärkningar av regionala spår och tågtrafik
- Upprustade och utbyggda stambanor för 2,5 resp 3,5 timmars restid till Göteborg och Malmö
Specifikt:
- Ostlänken Stockholm-Linköping
- Snabbtåg Göteborg-Landvetter-Borås
- Stambanan Malmö-Hässleholm
- Västkustbanan
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157