23948sdkhjf

Elbusspremiär i Dalarna

Måndag 14 mars rullar de första elbussarna ut i kollektivtrafiken i Dalarna – det är VDL Rosero EL som sätts i trafik.
Det är samverkansbolaget SamBus AB tillsammans med Björks Buss i Ludvika och Västanhede Trafik i Hedemora som tar bussarna i trafik 14 mars. Inför detta bjöd Dalatrafik tillsammans med green charge sydost in kollektivtrafikmyndigheter, trafikhuvudmän, beslutsfattare med flera till seminaiet ”Elbussar och laddinfrastruktur - från ord till handling” den 10-11 mars i Borlänge.

Det är VDL Sverige som levererat två Rosero EL, den ena kommer att köras av Västanhede Trafik i Hedemora och den andra av Björks Buss i Ludvika. Elbussarna klarar en körsträcka på uppemot 180 km mellan varje laddning och har plats för totalt 28 passagerare.
– Elbussar blir allt mer populära och vi är otroligt glada över att ha fått chansen att leverera dessa, säger Ted Stridsberg , COO VDL Sverige.

– Vi inom SamBus, tillsammans med kommunerna och Dalatrafik, eftersträvar så långt det är möjligt minska vår gemensamma miljöpåverkan. Vi är glada och stolta över att nu ta ytterligare ett steg mot en renare miljö och ett grönare Dalarna, säger Alan Björk , vd för SamBus.

Förutsättningarna för eldrift ökar och allt fler tror på eldrift inom kollektivtrafiken. Inom green charge sydost har två studier genomförts som visar på att eldrift redan idag är kostnadseffektivt och fungerar bra i praktiken. Men det finns fortfarande många frågor och syftet med dagarna i Borlänge var att utbyta erfarenheter, öka kunskapen om elbussar samt hjälpa varandra att gå från ord till handling för att få fler elbussar att rulla i kollektivtrafiken.

I samband med elbusseminariet passade samverkansbolaget SamBus, som har avtal med Dalatrafik om kollektivtrafiken, tillsammans med bussbolagen Björks Buss och Västanhede Trafik samt fordonsleverantören VDL Sverige på att visa upp de två nya elbussar som alltså ska tas i trafik nu på måndag. Det är kommunerna Ludvika och Hedemora som får ”grönare kollektivtrafik”. Att det blev just där är något som Dalatrafiks trafikchef Bengt Benjaminsson tidigare motiverat i pressen med att det är kommuner som målmedvetet under en längre tid arbetat för att utveckla kollektivtrafiken.

De nya bussarna är av modellen Iveco Rosero EL, och levereras i Sverige av återförsäljaren VDL. Bussarna klarar en körsträcka på uppemot 180 kilometer mellan varje laddning och har plats för 28 passagerare. VDL har tidigare levererat elbussar till Byberg & Nordin Busstrafik i Sollefteå och Härnösand. Ett bussbolag som för övrigt fick Västernorrlands miljöpris bara för några veckor sedan just för satsningen tillsammans med Härnösands kommun på fossilfri kollektivtrafik med bland annat elbussar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062