23948sdkhjf

”Fel om höghastighetsbanor”

De planerade höghastighetsbanorna i Sveriges har mött tuff kritik – men på fel grunder, enligt intresseorganisationen Järnvägsfrämjandet.
DEBATT
Ledande liberaler i Stockholm, Göteborg, Skåne, Västra Götaland och 
Stockholms län har i en debattartikel fördömt den planerade 
höghastighetstågssatsningen, men de gör det på fel grunder. Om den inte görs 
blir det inte 300 miljarder kronor mer i anslag till övrig järnväg, eftersom 
höghastighetssatsningen är tänkt gå på lån och kommunala bidrag.

Den höga kostnaden beror på att Trafikverket envist fasthåller vid gammal 
teknik med konventionell bana. Konstigt att man inte förrän nu räknat med 
kostnader för problem med stabiliteten i banvallen utan måste slänga på 90 
miljarder kronor för det. Påslaget verkar mer vara med avsikt. En bana byggd 
på broar och utan dyra tunnlar, men istället med sidospår in till 
stadscentra kostar hälften och har inte samma risk för oförmodade 
kostnadsstegringar.

Kineserna har framfört att de kan bygga Götalandsbanan plus Europakorridoren 
för 100 miljarder kronor, 1,4 miljarder milen, samma summa som de uppskattat 
Oslo-Köpenhamn till. Att de inte lämnat offert beror på att de inte fått 
offertförfrågan så att de kunnat räkna mer detaljerat. Nu är risken att 
offerten inte blir så lågt, nu när Trafikverket trissat upp priset för vad 
vi är villiga att betala. 

Att bygga höghastighetsbanor är billigaste sättet att öka kapaciteten på 
dagens stombanor.

Gunnar Malm kom i sin höghastighetsutredning 2009 fram 
till att det skulle öka kapaciteten tre gånger på dem och att det skulle bli 
mycket dyrare och ge trafikstörningar att lägga två spår till bredvid dem. 
Kapacitetsökningen beror på att man kan separera de snabbare tågen från 
lokaltåg och godståg och att man då inte behöver ha lika stora luckor mellan 
tågen för att inte de snabbare tågen skall hinna ifatt. 

Det känns inte bra att storstadsliberalerna vill ha pengarna till 
storstadstrafik och inte låta hela Sverige leva.

Trafikverket vill bara 
satsa på underhållet till och mellan storstäder men inte på det 
lågtrafikerade nätet, där det går mindre än ett persontåg i timmen, utan 
säger att vi måste våga prioritera och lägga ner banor och köra buss i 
stället. Men resa med buss tar dubbla tiden mot med tåg på bra bana. Att få 
helsvetsad räls på betongslipers och makadam i stället för skarvspår och 
grus kostar 70 miljoner kronor milen. För 200 mil lågtrafikerad bana är det 
fråga om 14 miljarder kronor om standarden är lika låg hela vägen. Resandet 
skulle mångdubblas och näringslivet slippa gå över till dyrbara 
lastbilstransporter. Det är felräkningspengar när man betänker att det 
dåliga underhållet kostar Sverige 12 miljarder kronor om året.

Hans Sternlycke, ordförande i Järnvägsfrämjandet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079