”Fel om höghastighetsbanor”
De planerade höghastighetsbanorna i Sveriges har mött tuff kritik – men på fel grunder, enligt intresseorganisationen Järnvägsfrämjandet.
Ledande liberaler i Stockholm, Göteborg, Skåne, Västra Götaland och Stockholms län har i en debattartikel fördömt den planerade höghastighetstågssatsningen, men de gör det på fel grunder. Om den inte görs blir det inte 300 miljarder kronor mer i anslag till övrig järnväg, eftersom höghastighetssatsningen är tänkt gå på lån och kommunala bidrag.
Den höga kostnaden beror på att Trafikverket envist fasthåller vid gammal teknik med konventionell bana. Konstigt att man inte förrän nu räknat med kostnader för problem med stabiliteten i banvallen utan måste slänga på 90 miljarder kronor för det. Påslaget verkar mer vara med avsikt. En bana byggd på broar och utan dyra tunnlar, men istället med sidospår in till stadscentra kostar hälften och har inte samma risk för oförmodade kostnadsstegringar.
Kineserna har framfört att de kan bygga Götalandsbanan plus Europakorridoren för 100 miljarder kronor, 1,4 miljarder milen, samma summa som de uppskattat Oslo-Köpenhamn till. Att de inte lämnat offert beror på att de inte fått offertförfrågan så att de kunnat räkna mer detaljerat. Nu är risken att offerten inte blir så lågt, nu när Trafikverket trissat upp priset för vad vi är villiga att betala. Att bygga höghastighetsbanor är billigaste sättet att öka kapaciteten på dagens stombanor.
Gunnar Malm kom i sin höghastighetsutredning 2009 fram till att det skulle öka kapaciteten tre gånger på dem och att det skulle bli mycket dyrare och ge trafikstörningar att lägga två spår till bredvid dem. Kapacitetsökningen beror på att man kan separera de snabbare tågen från lokaltåg och godståg och att man då inte behöver ha lika stora luckor mellan tågen för att inte de snabbare tågen skall hinna ifatt. Det känns inte bra att storstadsliberalerna vill ha pengarna till storstadstrafik och inte låta hela Sverige leva.
Trafikverket vill bara satsa på underhållet till och mellan storstäder men inte på det lågtrafikerade nätet, där det går mindre än ett persontåg i timmen, utan säger att vi måste våga prioritera och lägga ner banor och köra buss i stället. Men resa med buss tar dubbla tiden mot med tåg på bra bana. Att få helsvetsad räls på betongslipers och makadam i stället för skarvspår och grus kostar 70 miljoner kronor milen. För 200 mil lågtrafikerad bana är det fråga om 14 miljarder kronor om standarden är lika låg hela vägen. Resandet skulle mångdubblas och näringslivet slippa gå över till dyrbara lastbilstransporter. Det är felräkningspengar när man betänker att det dåliga underhållet kostar Sverige 12 miljarder kronor om året.
Hans Sternlycke, ordförande i Järnvägsfrämjandet