Elbusspremien riskerar att floppa
Regeringens elbusspremie riskerar att bli en flopp – det hävdar Sveriges Bussföretag som granskat det nya förslaget.
– Att stimulera introduktionen av elbussar i Sverige är i grunden ett bra initiativ av regeringen. Men så som förslaget utformats riskerar hela satsningen att bli verkningslös. Om premien inte kan sökas av de som köper och kör bussar, det vill säga privata och offentligt ägda bussföretag, skapas en onödig och dyr byråkrati för transfereringar inom kommunal och landstingskommunal sektor och risken är att få söker. Och om bara offentliga kollektivtrafikmyndigheter får söka premien utestängs all den busstrafik som bedrivs helt kommersiell, såsom expressbusstrafik och flygbusstrafik, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
Förbundet har nu sänt in sitt remissvar på förslaget. I maj ska samtliga remissinstansers svar vara inne och regeringens arbete med att färdigställa det slutliga förslaget, propositionen, inleds. Regering och riksdag beslöt enligt budgetpropositionen (Prop. 2015/16:1) införandet av en elbusspremie för att gynna introduktionen av eldrivna bussar.
”För att främja introduktionen på marknaden för eldrivna bussar inför regeringen en elbusspremie. Eldrivna bussar har stor potential att minska utsläppen av såväl klimatutsläpp, luftföroreningar som av buller. Dessa underlättar en förtätning av bostäder i storstäder samt frigör biodrivmedel till lastbilar och andra tunga fordon som är svårare att elektrificera Regeringen avser utarbeta en ny förordning för att möjliggöra detta.” (Prop. 2015/16:1)
För detta ändamål tillförs 50 miljoner kronor 2016 och 100 miljoner kronor per år 2017–2019. Med detta förslag till förordning regleras fördelningen av de nya medlen.
Sveriges Bussföretag har reagerat på flera delar i det förslag som sänts på remiss. Förutom att det enbart är myndigheter som föreslås kunna söka premien föreslås också att endast det endast ska gälla för elbussar som ska användas för kollektivtrafik enligt avtal om allmän trafik som ingåtts efter den 31 december 2015. Eftersom det fram till 2020 är ett mindre antal upphandlingar som genomförs i större tätorter är risken stor att få söker elbusspremien. De större tätorterna i Sverige har i till stor del handlat upp sin busstrafik fram till 2020 före den 31 december 2015 och det i avtal som löpet längre än 2020.