23948sdkhjf

COWI ska rita rekordtunnel

Det enorma projektet att knyta samman Langeland och Fehmarn rullar vidare – nu har COWI vunnit stora kontrakt i tunnelbygget.
Det handlar om det största infrastrukturprojektet i Danmarks historia: En tunnel ska knyta ihop Danmark och Tyskland mellan Rødby och Puttgarten som nu har färjeförbindelse. Det blir den längsta sänktunneln i världen om projektet verkligen genomförs, vilket dock är beslutat i princip.

Fredagen 4 mars 2016 enades en majoritet i danska folketinget om att gå vidare med att tilldela kontrakt för anläggningsarbetena för Fehmarn-förbindelsen och bara några timmar senare utsåg Femern A/S de vinnande teamen.

COWI, som arbetar som konsult för det vinnande entreprenörskonsortiet Femern Link Contractors, ska utforma den 18 kilometer långa sänktunneln, anslutande ramper och portaler, broar och dammar, betalstationer och administrationsbyggnader.

– Det här är fantastiskt för COWI. Fehmarn-projektet är ett visionärt projekt som ställer höga krav på de inblandade teamen. Vi är stolta över att vara konsulter för den största delen av projektet och ser fram emot att designa världens längsta sänktunnel. Att vi åtar oss centrala kontrakt på det här historiska infrastrukturprojektet understryker vår position som ledande global konsult inom tunnlar och järnvägar, säger Lars Hauge , Regional Vice President för Bridge, Tunnel and Marine Structures hos COWI.

Nära samarbete beredde vägen
COWI stödjer sig på flera årtiondens erfarenhet av större infrastrukturförbindelser. Både Storabältförbindelsen och Öresundsförbindelsen i Danmark utformades av COWI, och Fehmarn kompletterar uppsättningen av större fasta förbindelser i Danmark, vilket skapar en obruten förbindelse från norra Skandinavien till södra Europa. COWI förväntas sysselsätta 120-140 ingenjörer under en period på upp till tre år.

– Den här framgången är resultatet av ett nära samarbete med Femern Link Contractors för att utveckla en vinnande lösning. COWI har kunnat mobilisera personal från kontor runt om i världen för att få rätt kompetens till utformningen av anbudet, och teamet är mycket stolta över att vara designer åt FLC-konsortiet i utförandefasen av projektet, säger Jotham Vizard , Senior Vice President för Tunnels inom COWI.

Fehmarn-förbindelsen förväntas öppnas för trafik runt 2028 och projektkostnaden uppskattas för närvarande till 52,6 miljarder danska kronor.

COWI:s framgångar sträcker sig längre än till bara tunneln och de anslutande portalerna och ramperna. Förra veckan var COWI en del av de team som presenterades som prioriterade anbudsgivare på tre paket för mark- och dräneringsarbeten för järnvägen Ringsted-Rødby som planeras att ansluta till Fehmarn-förbindelsen.

Kontrakten är villkorade och det slutgiltiga undertecknandet förväntas göras i maj, när projekteringen som är kopplad till den tyska godkännandeprocessen inleds.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094