I Danmark har det blivit standard att tillåta en avvikelse från kör- och vilotidsreglerna med 5 procent. Exempelvis när en buss ska tvättas, något annat ska utföras som gör att föraren hamnar i tidsnöd. Detta har många svenska bussföretag tyckt vara en bra idé även för Sverige.
– Vi har ganska snabbt funnit att det inte är en bra idé, då börjar företagen genast kalkylera om sina resor så att de kan utnyttja de där 5 procenten. Därför avvisar vi den lösningen, säger Annika Troive, Transportstyrelsen som deltog på Busstorget 2016 i Skåne.
Hon ingår i den grupp som utvärderat kör- och vilotidsregelverket på regeringens uppdrag. I det arbetet har man också funderat på om det ska bli riktiga företagsbesök i stället för den skrivbordsberedning som görs i dag hos Transportstyrelsen och som i princip alltid leder till sanktionsavgifter för företagen som synas.
– Det kan finnas fördelar med att besöka företagen fysiskt, men vi är ännu inte i ett läge där vi kan rekommendera den ordningen, säger Annika Troive.