– Delningsekonomin gör bilen tillgänglig och billig. Medan den privatägda bilen nyttjas väldigt lite, bara 3 procent av sin livstid rullar den, det kan jämföras med exempelvis Zipcars 14 procent, säger
Gunnar Johansson, Nordic Transport Industry Leader på IBM.
Zipcars bilar används av många, därför behöver de som hoppar på systemet ingen egen bil längre. Det här påverkar hela samhället, om det fortsätter så här så kan bilarnas frammarsch vara bruten, tror Gunnar Johansson. Om bilarna används till 14 procent i stället för 3 procent så behövs mycket färre bilar. Men yteffektiviteten blir samtidigt extremt mycket bättre.
SMRT i Singapore inför GRT, automatiska minibussar med kapaciteten 8000 passagerare per timme, kör 40 km/h, ljudlöst och tar mycket mindre utrymme än traditionella bussar.
– Blir det så här i framtiden? Inte alls otroligt, snarare högst sannolikt, säger Gunnar Johansson.