Det är fortsatt trögt för de tunga bussarna jämfört med förra året. Efter ett litet hopp uppåt under april är det minus i maj totalt, jämfört med samma period 2015. Överlägset bäst i april var
Volvomed 97 nyregistrerade tungviktare, tack vare att fler nya operatörer har valt just Volvo till sin trafik.
Tvåa i april blev
Mercedes-Benzmed 13 nya bussar följd av systerfabrikatet
Kässbohrer-Setramed 12 nyregistrerade tungviktare över 10 ton. Långt efter kom
Scaniamed 2 nya bussar men här finns också en
Higer Scania Touringsom Bil Sweden redovisar separat.
Förutom den nyss nämnda Higer så fick ytterligare tre fabrikat en nyregistrerad buss var:
AMZ-Kutno,som därmed kliver in i Tunga Bussligan 2016,
Temsaoch
MAN Lion´s Coach L. Även här säredovisas den sistnämnda bussen av Bil Sweden i stället för att summeras med övriga MAN-bussar.
Volvo sitter alltså säkrare i toppen än någonsin tidigare i år. Där efter har Kässbohrer-Setra kört om Scania till tredjeplatsen efter tvåan Mercedes-Benz. Temsa har kommit ikapp Neoplan och BYD, i övrigt inga förändringar i ligans ranking.
Hur det går under juni kommer Rt-forum att publicera fredag 1 juli. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MAJ 2016FabrikatAntalAndel(Andel 2015)Volvo
13952,3(42,9)
Mercedes-Benz3818,1(16,0)
Kässbohrer-Setra3212,0(6,6)
Scania238,6(14,3)
MAN114,1(8,1)
Temsa51,9(0,3)
Neoplan51,9(1,0)
BYD51,9(0,2)
VDL31,1(2,7)
AMZ-Kutno10,4(0,1)
MAN Lion´s Coach L10,4(–)
Higer Scania Touring HD10,4(–)
Irizar10,4(0,3)
Unvi Urbid10,4(–)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2015 anger fabrikatets totala marknadsandel 2015. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2016.