23948sdkhjf

MTR tar över pendeltågen

11 december början MTR köra pendeltågstrafiken för Storstockholms lokaltrafik, SL - Kontraktet löper på 10 år.
Det här betyder att MTR kommer att ta helhetsansvar för pendeltågstrafiken i Stockholms län då de övertar entreprenaden från Stockholmståg. Och därmed blir den Hongkong-baserade operatören helt dominerande när det gäller Stockholms spårbundna kollektivtrafik eftersom de sedan länge redan kör tunnelbanan.

Avtalet med MTR Pendeltågen AB sträcker sig över tio år med möjlighet till förlängning med ytterligare fyra år. Avtalets värde är cirka 30 miljarder kronor, beräknat på 14 år. I avtalet ingår planering och drift av trafiken, stationsbemanning och underhåll av stationer, fordon och depåer. Avtalet är ett så kallat incitamentsavtal med tydligt resenärfokus där ersättningen för uppdraget huvudsakligen baseras på utförd produktion och hur väl målen för bland annat kundnöjdhet, punktlighet och samverkan uppfylls.

Uppdragets mål:
Nöjda resenärer
• Andelen nöjda resenärer i pendeltågstrafiken bibehålls och ökar successivt till 80 procent (72 procent i oktober 2016)
Kostnads- och resurseffektivitet
• Ett effektivt resursutnyttjande, t ex. vad avser fordon
• Status och skick på den SL-egendom som nyttjas och förvaltas av MTR bibehålls
Intäktssäkring
• Alla resenärer ges möjlighet att köpa biljett
• Samtliga resenärers biljetter viseras/valideras
• Ingen resenär reser utan giltig biljett
Samverkan
• Ett proaktivt samarbete med Trafikförvaltningen och andra aktörer för att främja god kvalitet och utveckling av verksamheten
Inom ramen för avtalet har MTR tagit fram en omfattande plan för att utveckla pendeltågen. Trafikförvaltningen har under 2016 satsat på uppfräschning av pendeltågsstationer och MTR kommer under 2017 och 2018 att genomföra ytterligare insatser för att förbättra resenärsmiljöerna och att förbättra trivsel och trygghet.
I arbetet med att minska störningar och förbättra punktligheten samverkar Trafikförvaltningen och MTR med Trafikverket och övriga aktörer i branschen. MTR utvecklar också ett helt nytt stöd för att snabbt och effektivt sprida trafikinformation till lokförare och tågvärdar. I pendeltågstrafiken ökas närvaron av servicepersonal som kan svara på frågor och bidra till ökad trygghet för resenärerna.
I juli invigs Citybanan med ny bansträckning under Stockholm och nya stationer vid Centralen och Odenplan. Den nya stationsutbyggnaden i city kommer att göra stationen till Europas största och båda stationerna är utformade för att vara både fräscha, trygga och lättillgängliga. Citybanan innebär att pendeltågen får egna spår under Stockholm vilket ger mindre risk för störningar och i framtiden även möjlighet att köra tätare trafik. Dessutom bygger Trafikverket ut med fler spår mot Västerhaninge samt på Mälarbanan mot Kungsängen.

FAKTA/Om pendeltågen


Linjer:


• Bålsta-Nynäshamn, (via Stockholm C)
• Märsta-Södertälje centrum, (via Stockholm C)
• Södertälje centrum-Gnesta
• Älvsjö-Uppsala, (via Stockholm C och Arlanda)

Påstigande resenärer per år: cirka 87 miljoner.

Antal utförda avgångar: 99,44 procent (medeltal sept 2015-sept 2016)

Punktlighet: 92,2 procent (september 2016)

Kundnöjdhet: 72 procent (oktober 2016)

Antal trafikerade stationer: 53
Sträckning: 241 km

Antal fordon: 71 st. X60, 12 st. X60A, 46 st. X60B under leverans till och med november 2017. X10 tas ur trafik innan öppningen av Citybanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125