23948sdkhjf

Uppsala siktar på spårväg

Kollektivtrafikstråket till Ulleråker dimensioneras för spårväg - Men ännu är det långt kvar tills spåren är lagda.
Gatu- och samhällsmiljönämnden fattade på sitt sammanträde den 14 december beslut om att de investeringar som planeras för kollektivtrafikstråket till Ulleråker ska dimensioneras för stadsspårväg. Beslutet är det första i en lång rad som kommun och landsting måste fatta gällande framtidens kollektivtrafik i Uppsala. Men detta innebär inte att det blir någon spårväg - ett liknande beslut fattades för några år sedan om spårbilar. Det stupade på finansieringen och ännu är just finansieringen långt ifrån klar när det gäller ett framtida spårvägsstråk i Uppsala. Styrande politiker verkar dock mycket positiva inför en framtida kollektivtrafik på spår i Sveriges fjärde största stad:

– Det här är det första stora beslutet på vägen mot en utbyggd och efter en växande befolkningen anpassad kollektivtrafik, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Uppsala kommun och landstinget i Uppsala län presenterade den 8 december den utredning gällande systemval för framtidens kollektivtrafik, som ska ligga till grund för framtida beslut. Valet står mellan stadsspårväg och Bus Rapid Transit, och ska trafikera de stråk som bedöms få flest passagerare i takt med att staden växer. Det handlar om en ”åtta” mellan Gottsunda – Ultuna – Ulleråker – Gränby - Råbyvägen. I övriga staden och på landsbygden ska även i fortsättningen buss användas. Landstingets mål är att all busstrafik ska bli fossilfri.

– Vårt gemensamma mål är att fler åker kollektivt och på lång sikt är stadsspårväg det som bäst främjar utbyggnad av staden och som har störst passagerarkapacitet. Det är därför en viktig milstople när vi i gatu- samhällsmiljönämnden fattat beslut om att stråket till Ulleråker ska dimensioneras för spårväg, säger Johan Lundqvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078