23948sdkhjf

Viking fortsätter med McCann

Viking Line utökar reklambyråsamarbetet med McCannNordic – Flera stora reklamkampanjer väntar under 2017.
Viking Line centraliserar nu sitt nordiska reklambyråsamarbete och har valt sin långvariga finländska partner McCann att ansvara för företagets reklam och kommunikation i de nordiska länderna. McCann planerar och genomför rederiets kampanjer i både Stockholm och Helsingfors. Samarbetet inleds i januari 2017.

Viking Line har länkat samman länderna runt Östersjön sedan 1959 med nordiska upplevelser och underhållning i fokus. Nu satsar rederiet på att vässa upplevelsen ombord ytterligare. En viktig del i arbetet är att ha en enhetlig, centraliserad marknadsföring. McCann har, förutom ett kortare avbrott, varit Viking Lines samarbetspartner i Finland sedan 1979. Nu expanderar samarbetet till nordisk nivå.

– Vårt mål är att fortsätta vara det primära resealternativet för resenärer på Östersjön. Vid valet av nordisk reklambyrå var det viktigt att hitta en aktör med god förståelse för båda våra huvudmarknader, Finland och Sverige. Tack vare att vi nu centraliserar marknadsföringen till en enda reklambyrå, kan vi harmonisera såväl den strategiska som den kreativa processen, säger Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander och marknadsföringschef Samuli Heiskala .

Reklambyrån McCann har under de senaste åren finslipat sin strategi. Målet är att vara en ledande kompanjon för varumärken som söker tillväxt i Norden och internationellt.

– Det utökade samarbetet med Viking Line är ett viktigt steg för McCanns förnyelse, där vi nu har möjlighet att utvecklas tillsammans med en ambitiös kund. Hela vår personal är entusiastisk över samarbetet som från januari expanderar till nordisk nivå. Utifrån vår gemensamma historia och tradition sedan hela 38 år tillbaka kommer vi att skapa branschens bästa marknadskommunikation, säger Petteri Lillberg på McCann.

McCann Nordics kärngrupp som jobbar tillsammans med Viking Line består av Christina Wihlner Lentell, kundansvarig, Petteri Lillberg, strategiansvarig, Rebecka Gustafson, planner och huvudkreatörerna Louis Ehrenstråhle och Arvid Lars Nittve. I Finland leds arbetet av Attila Kiraly, kreativ direktör hos McCann i Helsingfors.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157