Nobina vässar bussarna
Nobinas erbjuder nio tilläggsprodukter för bussarna operatören kör - Det ska lyfta kollektivtrafikupplevelsen för såväl resenär som bussförare.
Under flera år har Nobina tillsammans med sina uppdragsgivare genomfört pilotprojekt och utvecklat lokala lösningar för ett ökat resande och ökad kundnöjdhet. Det handlar om allt från gratis Wi-Fi på Norrtälje-bussarna till att kunna betala med betalkort ombord i Malmö. Baserat på de erfarenheterna kan Nobina nu erbjuda nio tjänster som färdiga produkter för alla uppdragsgivare i Sverige.
– Alla tjänar på en bättre standardisering av de här tjänsterna. Om det skapas olika tjänster i olika regioner kommer det att bli onödigt krångligt och kostsamt. För att tydliggöra för våra uppdragsgivare hur vi vill utveckla kollektivtrafiken väljer vi till och med att presentera lösningarna som färdiga produkter som på ett enkelt sätt beskriver kundnyttan. Det har branschen nytta av både i upphandlingar och i utveckling i befintliga trafikavtal, säger Henrik Dagnäs , marknadsdirektör på Nobina.
I katalogen finns bland annat produkter som ökar tryggheten med hjärtstartare ombord, värdar vid kundevent och trafikstörningar samt trygghetskameror. Produkten Uppgradera rekonditionerar bussflottan som ett alternativ till att köpa nya bussar. Omlackering och utbyte av material invändigt ger resenärerna en nybuss-känsla.
– Vi vet att tilläggsprodukterna kan locka fler att åka kollektivt och dessutom öka kundnöjdheten. Det förenklar vardagsresandet att exempelvis kunna arbeta på bussen. Att ha möjlighet att betala sin bussresa med betalkort sänker trösklarna in till kollektivtrafiken, säger Henrik Dagnäs.
De nio nya produkterna förbättrar inte bara upplevelsen för resenärerna. Det finns också produkter som förenklar för uppdragsgivaren. Ett exempel på det är Validera, där Nobina kan avläsa mobilbiljetter. Ett annat är Länka, som gör det möjligt att nyttja bussens befintliga uppkoppling för biljettmaskiner.
FAKTA/Alla nio tilläggsprodukterna
• Vägleda
Ett informationssystem för resenärerna med allt från reseinformation till underhållning ombord på bussen. Används idag bland annat av SL och Värmlandstrafik.
• Surfa
Obegränsad och snabb Wi-Fi ombord. Med hjälp av kraftfulla antenner skapas bättre nätverkstäckning än vad som är möjligt med resenärernas egna mobiler.
• Validera
Validering av mobilbiljetter där föraren får möjlighet att snabbt kontrollera mobilbiljetter för snabbare ombordstigning.
• Länka
Erbjuder stabil uppkoppling i bussens befintliga system för exempelvis biljettmaskiner.
• Ladda
Ger tillgång till USB-uttag så att resenärerna kan ladda sina mobiltelefoner under resan.
• Guida
Värdar tar hand om resenärer vid störningar men kan också exempelvis sättas in för att informera vid lansering av nya busslinjer. Används idag bland annat av Skånetrafiken samt på Södertörn.
• Trygga
Hjärtstartare och HLR-utbildning av förare samt en trygghetskamera ombord på bussen ökar tryggheten för såväl kunden som föraren.
• Betala
Möjligheten att använda betalkort ombord för att köpa biljett. Produkten är en så kallad “chip and go”-lösning där köer för ombordstigande resenärer undviks genom att man inte behöver ange pin-kod för sitt betalkort. Lösningen används idag i bland annat i Malmös stadstrafik.
• Uppgradera
Möjlighet för uppdragsgivaren att enkelt beställa en uppgradering av bussflottan. Produkten innehåller olika nivåer med bland annat omlackering, byte av klädsel och mattor samt byte av golv och tak. En uppgradering är mer kostnadseffektivt än att köpa in helt nya bussar.