Fiasko för elbusspremien
Regeringen skulle gynna elbussar genom att införa en elbusspremie - Men det blev fiasko, bara tre har sökt premien hittills.
Förra året införde regeringen en elbusspremie i syfte att påskynda omställningen till fossilfria bussar. En premie som bussbranschen länge har arbetat för. Men dessvärre lyssnade regeringen och tjänstemännen på regeringskansliet inte på branschens kritik av utformningen av premiesystemet. Det är endast upphandlande myndighet, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och kommunerna som har rätt att omfattas av elbusspremien för bussar beställda efter 31 december 2015. Men eftersom det är de privata eller kommunala trafikföretagen som äger (eller leasar) fordonen och bedriver busstrafiken, som har för avsikt att köpa en elbuss blir konsekvensen av denna regel att få ansökningar kommer att göras.
Därför har under andra halvåret 2016 endast tre ansökningar inkommit med ett sammanlagt bidrag på 2,3 miljoner kronor. Det är först i år dessa tre ansökningarna förmodligen kommer att beviljas. Regeringen anslog 50 miljoner kronor för 2016 och därefter 100 miljoner kronor per år under 2017-2019. Men med denna egendomliga utformning av förordningen kommer sannolikt endast en liten del av anslagen att kunna användas för elbusspremien, vilket därmed leder till att elektrifieringen av busstrafiken tar än längre tid.
Sveriges Bussföretag har därför i en skrivelse till regeringen (2016-11-18) föreslagit en regeländring där alla bussföretag, oavsett om de är privat eller offentligt ägda, har möjlighet att erhålla elbusspremie under förutsättning att bussföretaget har ett avtal med en offentlig beställare och i övrigt uppfyller förordningen krav. En sådan förändring av förordningen torde vara i överenstämmelse med EU:s statsstödsregler. Denna regelförändring skulle påskynda omställningen till en fossilfri fordonsflotta inom kollektivtrafiken och göra elbusspremien till den framgångsfaktor som uppenbarligen var regeringens ursprungliga syfte.