Bussdepå snabbprojekteras

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ramböll projekterar hem åt Stockholms bussar med hjälp av BIM - En teknik för effektivare projekteringsprocess.

På uppdrag av Stockholms Lokaltrafik projekterar Ramböll Sverige AB en 90 000 kvadratmeter stor bussdepå med kontorsbyggnad i området Fredriksdal i Stockholm. Bussdepån som förväntas vara klar under innevarande år ska försörja huvudstaden och dess innerstad med bussar. BIM-teknik från Trimble är en viktig del i projektets förverkligande och innebär i korthet att informationsinhämtningen automatiseras så att arbetet blir effektivare.

– Vi har använt Tekla Structures för att projektera alla våra bygghandlingar, vilket omfattar såväl de platsgjutna konstruktionerna inklusive armeringen och stålstommen. Den projekterade prefabstommen använde vi som samordningsmodell mellan tillverkaren och andra aktörer i projektet, säger Roger Hagström , BIM-ansvarig för teknikområdet Byggkonstruktion på Ramböll Sverige AB.

Förutom Tekla Structures har Ramböll även använt sig av Tekla BIMsight i projektet för att öka möjligheten till samarbete mellan olika aktörer. Samarbetsmöjligheterna har varit en viktig förutsättning för att lyckas med det omfattande projektet. Byggnaden är 180 meter lång, 110 meter bred och nio våningar hög, med plats för 120 bussar, verkstäder och kringverksamhet. Stålvikten uppgår till 2 500 ton och betongvolymen till 37 000 m3. I projektet ingår också kontorsbyggnad i sju plan som bland annat ska inackordera SL:s depåpersonal och trafikledning.

Ramböll ser projektet som en stor framgång, där bland annat arbetet med betongen och montaget blev färdiga tidigare än förväntat. Ramböll lyfter fram sin arbetsmetodik för att planera och redovisa projekt i kombination med projekteringen i Tekla Structures som förklaringar till framgången. Att arbeta med Tekla Structures har inneburit färre fel i projekteringen och möjligheten att använda modellen ute på arbetsplatsen har underlättat kommunikationen.

– Konstruktionernas spännvidd har varit en av våra största utmaningar i arbetet. Dessa har en spännvidd på 17 meter på kortsidan och 26 meter på långsidan samtidigt som vi behövt ta hänsyn till den ovanliggande kontorsbyggnaden. Men tack vare BIM-modellen har vi kunnat samarbeta med projektörer från flera olika kontor och lösa de utmaningar som vi ställts inför, säger Roger Hagström.

Arbetet med bussdepån påbörjades redan 2006 och har pågått sedan dess med bland annat K-projektering för förstudie, programhandling, systemhandling, förfrågningshandling stomme, bygghandling och relationshandling. Beställningen har gjorts av SL medan den operativa beställningen gjordes av Skanska Sverige AB. K-projekteringen har totalt sysselsatt cirka 30 personer.

FAKTA/BIM-teknik
BIM innebär att informationsanvändningen är automatiserad – informationsskapandet automatiserades redan när CAD kom. BIM kräver att programvaran är exakt och har kapacitet för att hantera en stor mängd information och i praktiken även är kompatibel med andra lösningar eftersom det annars är svårt att uppnå ett samordnat arbetsflöde. Tekla har valt Open BIM och byggbara modeller eftersom det sägs underlätta skapandet av bra BIM-arbetsflöden.
(Källa: Trimble)


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.152