C: "Spårväg till Ropsten!"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sammanbyggnaden av Lidingöbanan och Spårväg City i Stockholm stoppades - Centerpartiet i Stockholm vill ändra på det.

För ett par år sedan fanns storstilade planer på en spåvägens renässans i Stockholms stad med omnejd. Spårväg City skulle förlängas åt alla håll, bland annat till Ropsten och knytas samman med Lidingöbanan. Därför byggdes också en enorm spårvagnsdepå ute på Lidingö som skulle ta hand om alla spårvagnar i hela Storstockholm. Men kostnaderna skenade och nya majoriteten i landstinget drog i nödbromsen och stoppade den ursprungliga planen om en spårväg från Stockholms city via Berwaldhallen ut till Norra Djurgårdsstaden för att så köra ihop med Lidingöbanan vid Ropsten.

Centrerpartier i Stockholms stad tycker att spårvägen till Ropsten stoppades allt för snabbt. Efter trängsel och bristande kollektivtrafik för de boende i Norra Djurgårdsstaden ska nu en ny stombusslinje sättas in efter ett samarbete mellan staden och landstinget. Men en busslinje är en ingen långsiktig lösning för en stadsdel som förväntas ha 25 000 invånare inom loppet av ett par år. Det menar Centerpartiet som föreslår att spårväg borde byggas hela vägen till Ropsten - alltså så som redan planerats tidigare men stoppats av landstinget.

– Det är glädjande att stombusslinjen blir av men det är långt ifrån tillräckligt. Norra Djurgårdsstaden kommer snart ha 25 000 invånare och stadsdelen behöver bättre kollektivtrafikförsörjning, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i stadshuset. Hon fortsätter:

– När Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggt kommer det finnas 12 000 bostäder i stadsdelen. Det är fler än i Hammarby Sjöstad som har 11 000 men som trots detta har både tvärbana och buss, samt en planerad tunnelbana.

– Vi har länge förespråkat att bygga spårväg till Ropsten, och att anlägga en spårväg gör man inte över en natt. Därför måste man börja bygga så fort som möjligt. En busslinje räcker nu men samma problem kommer uppstå igen om ett par år.

Förutom förbättrad kollektivtrafik skulle alltså även den stora servicedepån för alla spårfordon på Tvärbanan respektive Spårväg City i så fall kunna nå depån på Lidingö. Som det är i dag finns ingen spårförbindelse mellan Lidingöbanan och övriga spårnätet i Stockholm, vilket fick till följd att alla spårfordon som rullar på Lidingöbanan i dag fraktades dit med specialtrailers. Med en sammankoppling mellan Lidingöbanan till Spårväg City skulle spårvägen till resten av Stockholm och Sverige öppna sig igen för Lidingöbanan. Men vägen dit är lång, nuvarande majoritet i landstinget har lagt alla spårvägsbyggarplaner på is tills under överskådlig framtid.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.13