23948sdkhjf

C: "Spårväg till Ropsten!"

Sammanbyggnaden av Lidingöbanan och Spårväg City i Stockholm stoppades - Centerpartiet i Stockholm vill ändra på det.
För ett par år sedan fanns storstilade planer på en spåvägens renässans i Stockholms stad med omnejd. Spårväg City skulle förlängas åt alla håll, bland annat till Ropsten och knytas samman med Lidingöbanan. Därför byggdes också en enorm spårvagnsdepå ute på Lidingö som skulle ta hand om alla spårvagnar i hela Storstockholm. Men kostnaderna skenade och nya majoriteten i landstinget drog i nödbromsen och stoppade den ursprungliga planen om en spårväg från Stockholms city via Berwaldhallen ut till Norra Djurgårdsstaden för att så köra ihop med Lidingöbanan vid Ropsten.

Centrerpartier i Stockholms stad tycker att spårvägen till Ropsten stoppades allt för snabbt. Efter trängsel och bristande kollektivtrafik för de boende i Norra Djurgårdsstaden ska nu en ny stombusslinje sättas in efter ett samarbete mellan staden och landstinget. Men en busslinje är en ingen långsiktig lösning för en stadsdel som förväntas ha 25 000 invånare inom loppet av ett par år. Det menar Centerpartiet som föreslår att spårväg borde byggas hela vägen till Ropsten - alltså så som redan planerats tidigare men stoppats av landstinget.

– Det är glädjande att stombusslinjen blir av men det är långt ifrån tillräckligt. Norra Djurgårdsstaden kommer snart ha 25 000 invånare och stadsdelen behöver bättre kollektivtrafikförsörjning, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i stadshuset. Hon fortsätter:

– När Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggt kommer det finnas 12 000 bostäder i stadsdelen. Det är fler än i Hammarby Sjöstad som har 11 000 men som trots detta har både tvärbana och buss, samt en planerad tunnelbana.

– Vi har länge förespråkat att bygga spårväg till Ropsten, och att anlägga en spårväg gör man inte över en natt. Därför måste man börja bygga så fort som möjligt. En busslinje räcker nu men samma problem kommer uppstå igen om ett par år.

Förutom förbättrad kollektivtrafik skulle alltså även den stora servicedepån för alla spårfordon på Tvärbanan respektive Spårväg City i så fall kunna nå depån på Lidingö. Som det är i dag finns ingen spårförbindelse mellan Lidingöbanan och övriga spårnätet i Stockholm, vilket fick till följd att alla spårfordon som rullar på Lidingöbanan i dag fraktades dit med specialtrailers. Med en sammankoppling mellan Lidingöbanan till Spårväg City skulle spårvägen till resten av Stockholm och Sverige öppna sig igen för Lidingöbanan. Men vägen dit är lång, nuvarande majoritet i landstinget har lagt alla spårvägsbyggarplaner på is tills under överskådlig framtid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069