C: "Spårväg till Ropsten!"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sammanbyggnaden av Lidingöbanan och Spårväg City i Stockholm stoppades - Centerpartiet i Stockholm vill ändra på det.

För ett par år sedan fanns storstilade planer på en spåvägens renässans i Stockholms stad med omnejd. Spårväg City skulle förlängas åt alla håll, bland annat till Ropsten och knytas samman med Lidingöbanan. Därför byggdes också en enorm spårvagnsdepå ute på Lidingö som skulle ta hand om alla spårvagnar i hela Storstockholm. Men kostnaderna skenade och nya majoriteten i landstinget drog i nödbromsen och stoppade den ursprungliga planen om en spårväg från Stockholms city via Berwaldhallen ut till Norra Djurgårdsstaden för att så köra ihop med Lidingöbanan vid Ropsten.

Centrerpartier i Stockholms stad tycker att spårvägen till Ropsten stoppades allt för snabbt. Efter trängsel och bristande kollektivtrafik för de boende i Norra Djurgårdsstaden ska nu en ny stombusslinje sättas in efter ett samarbete mellan staden och landstinget. Men en busslinje är en ingen långsiktig lösning för en stadsdel som förväntas ha 25 000 invånare inom loppet av ett par år. Det menar Centerpartiet som föreslår att spårväg borde byggas hela vägen till Ropsten - alltså så som redan planerats tidigare men stoppats av landstinget.

– Det är glädjande att stombusslinjen blir av men det är långt ifrån tillräckligt. Norra Djurgårdsstaden kommer snart ha 25 000 invånare och stadsdelen behöver bättre kollektivtrafikförsörjning, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i stadshuset. Hon fortsätter:

– När Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggt kommer det finnas 12 000 bostäder i stadsdelen. Det är fler än i Hammarby Sjöstad som har 11 000 men som trots detta har både tvärbana och buss, samt en planerad tunnelbana.

– Vi har länge förespråkat att bygga spårväg till Ropsten, och att anlägga en spårväg gör man inte över en natt. Därför måste man börja bygga så fort som möjligt. En busslinje räcker nu men samma problem kommer uppstå igen om ett par år.

Förutom förbättrad kollektivtrafik skulle alltså även den stora servicedepån för alla spårfordon på Tvärbanan respektive Spårväg City i så fall kunna nå depån på Lidingö. Som det är i dag finns ingen spårförbindelse mellan Lidingöbanan och övriga spårnätet i Stockholm, vilket fick till följd att alla spårfordon som rullar på Lidingöbanan i dag fraktades dit med specialtrailers. Med en sammankoppling mellan Lidingöbanan till Spårväg City skulle spårvägen till resten av Stockholm och Sverige öppna sig igen för Lidingöbanan. Men vägen dit är lång, nuvarande majoritet i landstinget har lagt alla spårvägsbyggarplaner på is tills under överskådlig framtid.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.172