23948sdkhjf

C: "Spårväg till Ropsten!"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sammanbyggnaden av Lidingöbanan och Spårväg City i Stockholm stoppades - Centerpartiet i Stockholm vill ändra på det.

För ett par år sedan fanns storstilade planer på en spåvägens renässans i Stockholms stad med omnejd. Spårväg City skulle förlängas åt alla håll, bland annat till Ropsten och knytas samman med Lidingöbanan. Därför byggdes också en enorm spårvagnsdepå ute på Lidingö som skulle ta hand om alla spårvagnar i hela Storstockholm. Men kostnaderna skenade och nya majoriteten i landstinget drog i nödbromsen och stoppade den ursprungliga planen om en spårväg från Stockholms city via Berwaldhallen ut till Norra Djurgårdsstaden för att så köra ihop med Lidingöbanan vid Ropsten.

Centrerpartier i Stockholms stad tycker att spårvägen till Ropsten stoppades allt för snabbt. Efter trängsel och bristande kollektivtrafik för de boende i Norra Djurgårdsstaden ska nu en ny stombusslinje sättas in efter ett samarbete mellan staden och landstinget. Men en busslinje är en ingen långsiktig lösning för en stadsdel som förväntas ha 25 000 invånare inom loppet av ett par år. Det menar Centerpartiet som föreslår att spårväg borde byggas hela vägen till Ropsten - alltså så som redan planerats tidigare men stoppats av landstinget.

– Det är glädjande att stombusslinjen blir av men det är långt ifrån tillräckligt. Norra Djurgårdsstaden kommer snart ha 25 000 invånare och stadsdelen behöver bättre kollektivtrafikförsörjning, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i stadshuset. Hon fortsätter:

– När Norra Djurgårdsstaden är färdigbyggt kommer det finnas 12 000 bostäder i stadsdelen. Det är fler än i Hammarby Sjöstad som har 11 000 men som trots detta har både tvärbana och buss, samt en planerad tunnelbana.

– Vi har länge förespråkat att bygga spårväg till Ropsten, och att anlägga en spårväg gör man inte över en natt. Därför måste man börja bygga så fort som möjligt. En busslinje räcker nu men samma problem kommer uppstå igen om ett par år.

Förutom förbättrad kollektivtrafik skulle alltså även den stora servicedepån för alla spårfordon på Tvärbanan respektive Spårväg City i så fall kunna nå depån på Lidingö. Som det är i dag finns ingen spårförbindelse mellan Lidingöbanan och övriga spårnätet i Stockholm, vilket fick till följd att alla spårfordon som rullar på Lidingöbanan i dag fraktades dit med specialtrailers. Med en sammankoppling mellan Lidingöbanan till Spårväg City skulle spårvägen till resten av Stockholm och Sverige öppna sig igen för Lidingöbanan. Men vägen dit är lång, nuvarande majoritet i landstinget har lagt alla spårvägsbyggarplaner på is tills under överskådlig framtid.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Turistbussföretagen fick ny styrelse

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Underhållning gratis på Flixbus

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämnar SL

Nyhetsbrev

Salomon till Busstorget

Johan Salomon, Traveller Buss, kommer till Busstorget i Tylösand - han vill se vilka nyheter fordonsleverantörerna kommer presentera på Busstorget och vill självklart mingla med kollegor i branschen.

Arkiv

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

De vann Mellanskärgården

Det blev Blidösundsbolaget som vann kontraktet för sjötrafiken i Stockholms mellanskärgård – det har trafikförvaltningen beslutat 19 mars.

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Kocklandslaget mönstrar på

Svenska Kocklandslaget vann VM i Luxemburg i november – nu kommer vinnarrätterna att serveras på Viking Cinderella tillagade ombord av världsmästarna.

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Wik till Busstorget

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Nytt direktflyg Malmö-Mallorca

Flybmi i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

Galaxy åter i trafik

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172