23948sdkhjf

Framgång för hybridbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvos hybridbussar har nu passerat 3000 sålda fordon globalt - I Sverige har nära 200 sålts sedan introduktionen 2010.

Volvos satsning på elektrifierade bussar fortsätter att ge resultat. Totalt har Volvo Bussar nu sålt 3 000 hybrider, elhybrider och elbussar över hela världen, varav nära 200 i Sverige. Sedan Volvo Bussar introducerade sina första hybridbussar 2010 har den globala försäljningen ökat kontinuerligt, samtidigt som produktprogrammet utvecklats och utvidgats. Idag erbjuder Volvo kompletta systemlösningar för elektrifierad kollektivtrafik med hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar. Hybridbussen finns både i konventionellt 12-metersutförande, som ledbuss och som dubbeldäckare.

I Sverige har Volvo hittills sålt nära 200 elektrifierade bussar. Ett femtiotal av dem rullar sedan något år tillbaka i Sundsvall och i Örnsköldsvik. För närvarande pågår trafiksättning av 24 nya hybridbussar i Göteborg. Även Kungälv, Nässjö och Uddevalla har köpt Volvos hybrider. Värnamo har beställt fyra elhybrider för leverans under 2017. Sedan tidigare rullar elhyrider i Göeborg och Stockholm.

Totalt under 2016 såldes 533 elektrifierade Volvo-bussar, hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar. Den enskilt största marknaden för Volvos hybridbussar är Storbritannien, som svarat för nära hälften (1 425) av den totala försäljningen på 3 000 fordon. Andra större marknader är Colombia (468), Sverige (196), Spanien (137), Tyskland (135), Schweiz (129) och Norge (109). Under de senaste två åren har efterfrågan på Volvos hybridbussar ökat även i östra Europa, med en stark försäljningsutveckling i Estland (44) och Polen (48).

FAKTA/Volvos program av elektrifierade bussar


Hybridbussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Ledbuss, Volvo Hybrid Dubbeläckare (B5LH9.

Elhybrider: Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Dubbeldäckare (B5LHC).

Elbussar: Volvo 7900 Electric.

Hybridbussarna drivs med el vid start och när de står stilla vid hållplatserna, i övrigt med diesel. Hybridbussarna är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och bussen kräver ingen laddinfrastruktur. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.
Elhybridbussarna drivs med el större delen av körsträckan. De är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas både vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.
Elbussarna drivs uteslutande med el. Bussarna har ett kraftfullt batteripaket och elmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

(Källa: Volvo Bussar)


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.153