Framgång för hybridbussar
Volvos hybridbussar har nu passerat 3000 sålda fordon globalt - I Sverige har nära 200 sålts sedan introduktionen 2010.
I Sverige har Volvo hittills sålt nära 200 elektrifierade bussar. Ett femtiotal av dem rullar sedan något år tillbaka i Sundsvall och i Örnsköldsvik. För närvarande pågår trafiksättning av 24 nya hybridbussar i Göteborg. Även Kungälv, Nässjö och Uddevalla har köpt Volvos hybrider. Värnamo har beställt fyra elhybrider för leverans under 2017. Sedan tidigare rullar elhyrider i Göeborg och Stockholm.
Totalt under 2016 såldes 533 elektrifierade Volvo-bussar, hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar. Den enskilt största marknaden för Volvos hybridbussar är Storbritannien, som svarat för nära hälften (1 425) av den totala försäljningen på 3 000 fordon. Andra större marknader är Colombia (468), Sverige (196), Spanien (137), Tyskland (135), Schweiz (129) och Norge (109). Under de senaste två åren har efterfrågan på Volvos hybridbussar ökat även i östra Europa, med en stark försäljningsutveckling i Estland (44) och Polen (48).
FAKTA/Volvos program av elektrifierade bussar
Hybridbussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Ledbuss, Volvo Hybrid Dubbeläckare (B5LH9.
Elhybrider: Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Dubbeldäckare (B5LHC).
Elbussar: Volvo 7900 Electric.
Hybridbussarna drivs med el vid start och när de står stilla vid hållplatserna, i övrigt med diesel. Hybridbussarna är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och bussen kräver ingen laddinfrastruktur. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.
Elhybridbussarna drivs med el större delen av körsträckan. De är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas både vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.
Elbussarna drivs uteslutande med el. Bussarna har ett kraftfullt batteripaket och elmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.
(Källa: Volvo Bussar)