Rekord för Øresundsbron

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

2016 innebar förbättrat resultat och nya vägtrafikrekord för Øresundsbron - Vägtrafiken ökade med 5,1 procent till del på grund av gränskontrollerna.

Det finansiella resultatet blev ett överskott på 1020 miljoner danska kronor före värdeförändring, vilket är en ökning med 121 miljoner danska kronor jämfört med 2015.

På Øresundsbron fortsatte motorvägstrafiken att öka under 2016. I juli slogs två rekord, antal fordon under ett dygn (31483 fordon den 30 juli) och antal fordon under en månad (834534 passager). Vägtrafiken 2016 visar rekordsiffran 20.283 fordon i genomsnitt per dag. 7 424 000 fordon passerade sammanlagt bron under året, vilket överträffade det tidigare rekordet från 2009.

Totalt ökade vägtrafiken med 5,1 procent, varav uppskattningsvis 1-2 procentenheter berodde på gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark. Det är nämligen lättare och snabbare att köra personbil över bron än andra alternativ.

Den stora framgången är inom fritidstrafiken, som ökar med 373 bilar (6,6 procent) per dag. Även inom fritidstrafiken kan gränskontrollerna ha påverkat utvecklingen. Samtidigt har konsortiet under flera år sett en stark ökning fritidsresenärer, som följd av intensiva marknadsinsatser. Businesstrafiken har ökat med 344 fordon per dag. Antalet kunder med BroPass för Fritid är nu 400.551 och totalt har Øresundsbron 445665 avtalskunder.

– Vi arbetar sedan flera år med att marknadsföra ett stort fritidsutbud i regionen, vilket stimulerar fritidstrafiken. Vår SnabbTursrabatt är ett exempel på en lyckad satsningt. Det stora antalet fritidsresenärer över sundet är ett gott exempel på integration, säger Caroline Ullman-Hammer , vd vid Øresundsbro Konsortie.

Vägtrafikintäkterna ökade med 75 miljoner danska kronor till 1346 miljoner danska kronor. Intäkter från järnväg, som är en fast avgift vilken regleras i takt med prisutvecklingen, ökade med 3 miljoner danska kronor. Driftkostnaderna minskade med 4 miljoner danska kronor till 275 miljoner danska kronor.

Rörelseresultatet blev 1307 miljoner danska kronor, vilket är en förbättring med 81 miljoner danska kronor.

Øresundsbro Konsortiets räntekostnader minskade under perioden, från 327 miljoner danska kronro till 287 miljoner danska kronor. Det beror på fortsatt låga räntenivåer och låg inflation. Därtill kommer att den räntebärande nettoskulden fortsatt minskar, med 1301 miljoner danska kronor under 2016.

I höstas justerade Øresundsbro Konsortiet upp det förväntade resultatet för 2016, eftersom trafiktillväxten var högre och de finansiella omkostnaderna lägre än förväntat, bland annat som följd av låg inflation. Resultatet beräknades efter justering till 1.000 miljoner danska kronor. Det slutliga resultatet blir ett överskott (före värdeförändring) på 1020 miljoner dafskakronor, vilket är en ökning med 121 miljoner danska kronor jämfört med 2015.

Med den senaste trafikprognosen räknar Øresundsbro Konsortiet med att företagets skuld kan komma att vara återbetald år 2034. I beräkningen ingår att ägarbolagen får utdelning från år 2018.

Fotnot. 100 danska kronor motsvarar med dagens växelkurs 127 svenska kronor.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.153