SJ satsar på VR

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När nya X2000 utvecklas ska resenärerna få mer upplevelser om än inte i verkliga sådana - SJ satsar nämligen på VR, virtuell verklighet.

Utvecklingen av nya X 2000 lämnar nu skisstadiet och successivt ska olika funktioner testas. Först ut är prototyper av de nya stolar som testas på linjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. För att testpersonerna ska uppleva det nya tåget redan nu satsar SJ på VR. Den virtuella lösningen har SJ tagit fram i samarbete med det svenska VR-bolaget Rayvr.

– Vi vill använda nya, spännande lösningar när vi utvecklar nya tjänster och produkter. Utvecklingen av nya X 2000 är en miljardsatsning och det är viktigt att kunder och personal på ett tidigt stadium kan ge synpunkter på det vi utvecklar. Med hjälp av VR-upplevelser kan vi visa hur tåget kommer att se ut redan nu, säger Anna Fahlkrans , affärsutvecklare på SJ.

VR-filmen är tre minuter lång och tar betraktaren genom det nya tåget från 2 klass, via bistron och vidare till 1 klass. Den har tagits fram av Rayvr och SJ:s innovationscenter SJ Labs.

– VR ger helt nya möjligheter att visualisera och skapa upplevelser som adderar tydligt värde. SJ är offensiva med att testa och innovera. Vårt samarbete visar vilken enorm nytta VR tillför, inte minst som besluts- och förankringsverktyg, säger Cecilia Beck-Friis , vd på Rayvr.

Rayvr initierar och utvecklar koncept, innehåll, produkter och nya affärer inom virtual reality och immersiv teknologi tillsammans med partners. Bolaget arbetar med fokus på användarupplevelse, visualisering och storytelling och grundades sommaren 2016.

Nya X2000 utvecklas successivt
Senare i år kommer också all ny teknisk utrustning att testas. Därefter kommer designen av den nya bistrovagnen samt nya digitala skärmar. Premiärturen för det första nya X2000 kommer att ske under tredje kvartalet 2018. Sedan kommer successivt fler tåg ut i trafik. Under år 2020 ska samtliga X2000 ha fått ny inredning, nya stolar, ny bistro, nya digitala skärmar och nya tekniska system.

Filmen
Filmen kan ses i webbläsare, mobiltelefoner eller tablet med Youtube-appen eller med VR-headset, till exempel Cardboard eller Samsung Gear VR. Titta på filmen genom att klicka HÄR .


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.175