23948sdkhjf

Nytt om kör- och vilotidsregler

Det stundar förändringar i tillsynen av kör- och vilotidsreglerna - Transportstyrelsen vill både höja och sänka sanktionsavgifterna.
Transportstyrelsen avser föreslå en del förändringar i reglerna om kör- och vilotider och myndighetens tillsyn. Sanktionsavgifterna vid överträdelser bör differentieras mer. Transportstyrelsen föreslår att avgifterna vid smärre förseelser halveras. Vid allvarligare överträdelser som till exempel att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare föreslås att avgifterna kraftigt höjs.

När det gäller det sammantagna sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200000 kronor eller ett maxbelopp uppgående till 10 procent av företagets årsomsättning. Transportstyrelsen är inne på att sänka den gränsen till 1 procent och höja takbeloppet till 800000 kronor.

Det finns regler om att Transportstyrelsen ska göra en skälighetsbedömning innan myndigheten fattar beslut om sanktioner vid en företagskontroll. Enligt reglerna ska transportföretaget helt eller delvis befrias från sanktionsavgift om det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Transportstyrelsen föreslår att dessa bestämmelser ”mjukas upp” för att myndigheten ska ha stöd i bestämmelserna för att kunna göra mildare bedömningar.

Det ovan nämnda redovisade Transportstyrelsen vid ett informationsmöte i Stockholm tisdag 31 januari. Utgångspunkter för Transportstyrelsens förslag har varit att få en ökad flexibilitet, bättre proportionalitet och en högre regelefterlevnad.

– Mycket av det som Transportstyrelsen redovisade som sina förslag var bra, dock inte allt. Myndighetens tankar om att takbeloppet bör höjas till 800000 kronor är inte bra, även om myndigheten samtidigt föreslår att maxbeloppet ska sänkas till 1 procent av årsomsättningen och att vissa av de enskilda sanktionsbeloppen sänks, säger Göran Forssén , Sveriges Bussföretag, som deltog vid mötet tillsammans med Transportföretagens experter Abraham Dal och Lars E G Andersson .

Transportstyrelsens slutliga förslag redovisas i en rapport till regeringen senast 1 maj 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078