"Reseavdrag göder rika män"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Resebidraget i deklarationerna gynnar bilåkande manliga höginkomsttagare i storstäderna - Det hävdar sju tunga branschdebattörer i SvD.

DEBATT
Bilden av att reseavdrag framför allt görs i landsbygden stämmer inte. I stället är det ett avdrag för manliga höginkomsttagare i de tre storstadsregionerna som reser med bil. Dessutom är det i hög grad föremål för fusk, skriver representanter för flera organisationer i en debattartikel som Svenska Dagbladet publicerade 1 februari. De argumenterar för att avdraget snarast måste ses över. Här återger Rt-forum texten i sin helhet.

Knappast någon skatt, avdrag eller bidrag är utsatt för så mycket fusk som reseavdraget. Ett fusk som varje år kostar 2 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter, enligt Landsbygdskommitténs slutbetänkande som presenterades nyligen. Med andra ord beror 40 procent av statens kostnader för reseavdraget på fusk.

Redan 2003 visade Skatteverkets specialgranskning att 48 procent av reseavdragen var felaktiga. Av de felaktiga reseavdragen var 96 procent fel till den skattepliktiges fördel och 4 procent till nackdel. Om felen berott på okunskap eller slarv borde felen till fördel och nackdel varit ungefär lika många. Skatteverkets slutsats var därför att det i de flesta fall handlade om fusk. Att fusket är så omfattande beror i första hand på att tidvinstregeln – att man ska spara minst två timmar på att arbetspendla med bil i stället för kollektivtrafik – är svår att kontrollera.

Bilden av att reseavdrag framför allt görs i landsbygden stämmer inte. Landsbygdskommittén pekar på att reseavdraget är ett avdrag för manliga höginkomsttagare i de tre storstadsregionerna som reser med bil. Avdragets storlek växer med stigande lön och görs framför allt av höginkomsttagare. Oavsett om man ser till andelen avdrag, genomsnittlig storlek på avdraget eller kostnaderna gör män reseavdrag i högre utsträckning än kvinnor.

Hälften av kostnaderna för avdraget går till de tre storstadslänen. Räknar man även in Uppsala och Södermanlands län står storstadsregionerna för nästan 60 procent av kostnaderna, medan bara 18 procent går till skogslänen.

Reseavdraget är dessutom mer värt för höginkomsttagare än för personer med lägre inkomster. För den som tjänar under 438  900 kronor per år (2017) minskas skatten med cirka 30 procent av det av­dragna beloppet, medan skatten sänks med ungefär 55 procent av avdragsbeloppet för dem som tjänar över 638  600 kronor per år. Eftersom män i genomsnitt tjänar mer än kvinnor och lönenivåerna är ­högre i storstadsregionerna försämrar reseavdraget jämställdheten mellan könen och förstärker de regionala skillnaderna i landet.

Dagens reseavdrag ökar dessutom koldioxidutsläppen. Avdraget fungerar som ett incitament för att människor ska välja bilen i stället för kollektivtrafiken. Nio av tio som gör reseavdrag reser till jobbet med bil, jämfört med sex av tio av alla som arbetspendlar.

Tar man bort tidsvinstregeln och i stället baserar avdraget på avståndet mellan hemmet och jobbet kommer resenärer som arbetspendlar med buss, tåg, bil och cykel behandlas lika. WSP Analys & Strategi har i en rapport visat att ett avståndsberoende avdrag, enligt norsk modell, skulle öka den genomsnittliga tillgängligheten till arbeten, minska persontransportarbetet med bil och öka kollektivresandet betydligt, liksom minska koldioxidutsläppen.

I Mälardalsregionen skulle utsläppen från arbetsresor minska med 7 procent. Detta är lågt räknat. När WSP beräknade miljöeffekterna antog de att kollektivtrafiken skulle behöva byggas ut i samma utsträckning som kollektivtrafikresandet ökar, i själva verket skulle en stor del få plats i den befintliga kollektivtrafiken.

Dessutom skulle möjligheterna att fuska minska kraftigt eftersom det är enkelt för Skatteverket att kontrollera avståndet mellan hemmet och arbetet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att förändra reseavdraget. Under det senaste året har två parlamentariska utredningar, Miljömålsberedningen och Landsbygdskommittén, som samtliga riksdagspartier ställt sig bakom, föreslagit att reseavdraget ska ses över och göras avståndsberoende.

För att minska utsläppen av växthusgaser, öka jämställdheten, utjämna de regionala skillnaderna och samtidigt uppfylla reseavdragets ursprungliga syfte, att vidga människors arbetsmarknadsregioner, anser vi att regeringen snarast ska tillsätta en utredning som ser över reseavdraget och gör det avståndsberoende. En åtgärd som dessutom kraftigt kommer att minska möjligheten att fuska.

Helena Leufstadius , vd Svensk Kollektivtrafik
Lars Sandberg , analytiker Svensk Kollektivtrafik
Johanna Sandahl , ordförande Naturskydds­föreningen
Christina Axelsson , ordförande Resenärs­forum
Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag
Björn Westerberg , vd Branschföreningen Tågoperatörerna
Claudio Skubla , förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.163