Kryssarna får ny kaj i Göteborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu återuppstår Amerikaterminalen i Göteborg – Ett nytt bättre läge som ska locka fler kryssningsfartyg till staden.

För över hundra år sedan avseglade Amerikaliniens första fartyg från Göteborg. Nu återuppstår den anrika Stigbergskajen som kryssningsterminal – nya Amerikaterminalen.

– Det här blir ett rejält uppsving för Göteborg som sjöfartsstad, säger Jill Söderwall , kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

2017 är den sista säsongen kryssningsfartyg kan lägga till i Frihamnen. Därefter ska området bebyggas med bostäder och kontor och nuvarande kryssningsterminal får maka på sig. Det nya centrala kryssningsläget blir istället vid Stigbergskajen i Masthugget. Här iordningställs nu kajen och en del av Amerikaskjulet för att kunna ta emot fartyg med start våren 2018. Och det nygamla namnet på terminalen blir Amerikaterminalen.

– Läget är perfekt med gångavstånd till mysiga stadsdelar som Majorna, Linné och Haga, eller en kort resa med kollektivtrafik eller utflyktsbussar till centrum. Dessutom kommer mottagandet av turisterna bli genuint och av mycket hög kvalitet då vackra och anrika Amerikaskjulet återuppstår som passagerarterminal, säger Jill Söderwall.

Amerikaskjulet byggdes 1912 och fungerade som passagerarterminal fram till 1975. Därefter har byggnaden mest använts som kontor – idag bland annat av Göteborgs Hamn AB. Stigbergskajen gästas då och då av till exempel örlogsfartyg och skolskepp. En del av Amerikaskjulet kommer nu att göras om till mottagningshall med turistinformation, souvenirbutik och andra faciliteter.

Den maximala längden på anlöpande fartyg vid Amerikaterminalen blir 225 meter, 25 meter längre än dagens maxlängd i Frihamnen.

– Vi tror att Amerikaterminalen kommer att bidra till fler kryssningsanlöp till Göteborg. Ett bra välkomnande är mycket viktigt i den stenhårda konkurrensen om anlöpen, säger Jill Söderwall.

Cirka hälften av anlöpen varje år kommer under Älvsborgsbron och kan lägga till centralt. De största fartygen får, liksom tidigare, lägga till vid terminalen i Arendal. Kajrenovering
Innan premiärsäsongen 2018 ska hela utsidan av Stigbergskajen renoveras. 10 meter kaj ska till och med rivas och byggas upp helt på nytt. Dessutom ska pållare förstärkas, ramper byggas och bussuppställningsplatser göras i ordning.

– Det är en gammal kaj, Göteborgs första kaj för oceantrafik, och underhållsbehovet är stort. Nu håller vi ett högt tempo för att få klart allt till de första anlöpen 2018, säger Jill Söderwall.

Redan nu är 17 fartyg inbokade till nya Amerikaterminalen.

FAKTA 1/Amerikaskjulet och Svenska Amerikalinien


Amerikaskjulet eller Betongskjulet, vid Stigbergskajen stod klart 1912 och var då en av de första byggnaderna helt av betong i Göteborg. Svenska Amerika Linien startade sin linjetrafik år 1915 och det var härifrån som rederiets stora atlantångare avgick. Anlöpen av M/S Gripsholm, Drottningholm, Stockholm och Kungsholm - var under många år en folkfest och samlade stora folksamlingar vid kajen. Göteborgarna mötte upp med banderoller och flaggor. En känd resenär var Greta Garbo som utvandrade 1925. Så småningom blev Amerikalinien ett av världens ledande kryssningsrederier och hade en mycket exklusiv kundkrets. Passagerartrafiken upphörde 1975.

FAKTA 2/Utveckling kryssningsfartyg

Sedan 2008 har Göteborgs Hamn AB och Göteborg & Co ett aktivt samarbete för att marknadsföra Göteborg som kryssningsdestination. Som ett resultat av detta har antalet anlöp ökat markant, med en toppnotering 2014 då 73 fartyg kom med över 100 000 passagerare. Därefter har det minskat något, mycket på grund av hårdare konkurrens från andra hamnar, inte minst i Danmark.2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare
2003 – 13 anlöp, 5 500 passagerare
2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare
2005 – 20 anlöp, 12 700 passagerare
2006 – 18 anlöp, 11 300 passagerare
2007 – 23 anlöp, 11 400 passagerare
2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare
2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare
2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare
2011 – 52 anlöp, 64 000 passagerare
2012 – 62 anlöp, 70 000 passagerare
2013 – 39 anlöp, 40 000 passagerare
2014 – 73 anlöp, 108 000 passagerare
2015 – 52 anlöp, 100 000 passagerare
2016 ­- 34 anlöp, 56 000 passagerare


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.15