Snabbare tåg till Oslo - via Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En snabbare järnvägsförbindelse Stockholm-Oslo bör gå via Örebro - Detta enligt Trafikverkets nyligen publicerade Åtgärdsvalsstude.

Under hösten har Trafikverket jobbat med en Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) för stråket Stockholm-Oslo. Nyligen publicerade Trafikverket den första delrapporten. Hela ÅVS:en ska vara klar under hösten 2017. ÅVS:en är det första formella steget i planprocessen som i slutändan kan resultera i bättre infrastruktur och tågförbindelser mellan Stockholm och Oslo. Den viktigaste slutsatsen för Örebroregionen var att järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm föreslås gå bland annat via Örebro, samt att resan ska ta högst tre timmar.

– Det här är väldigt positiva nyheter för oss. Trafikverket har gjort ett gediget arbete och vi är väldigt positiva till de slutsatser som de kommer fram till. En snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm via Örebro kommer leda till ökat utbyte och därmed större arbetsmarknad och fler studiemöjligheter. Att det också sker med hjälp av järnvägen och inte flyget är väldigt bra för miljön och ett stort steg för hållbar tillväxt, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd med ansvar för infrastrukturfrågor.

Trafikverkets nu offentliga delrapport har ringat in brister, målbilder och preliminära åtgärdsförslag. Nu tar arbetet vid att ta göra ett fördjupat utredningsarbete som ska presenteras i september.

Slutrapporten ska sedan fungera som ett planeringsunderlag och kommer innehålla rekommenderade åtgärder på både kort och lång sikt. Mindre åtgärder kommer kunna vidtas relativt omgående, så som trimningsåtgärder. Vissa åtgärder där man kommit längre i utredningsarbetet kommer gå att arbeta in i den kommande nationella transportplanen för Sverige (som ska gälla mellan åren 2018-2029). Andra större åtgärder kommer behöva vänta till nästkommande nationella transportplan (för åren 2022-2033). Målbilden är att hela järnvägsförbindelsen Oslo-Stockholm kommer vara klar till år 2040.

– Baserat på det här underlaget förväntar vi oss att restiden på sträckan kommer att minska successivt. Vi behöver alltså inte vänta till år 2040 för att resan ska gå snabbare än idag, säger regionrådet Anders Ceder (S).

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB arbetar aktivt med att driva på en järnvägsförbindelse mellan den Skandinaviska halvöns huvudstäder på under tre timmar - vilket bolagets namn antyder:

– Delrapport 1 i arbetet med ÅVS:en bekräftar de brister som vi sett under en längre tid men den viktigaste är att den pekar ut en strategi för att komma till rätta med dem, säger Jonas Karlsson , vd för Oslo-Stockholm 2.55 AB.

ÅVS:en innehåller två tidsperspektiv. Dels ett kortare perspektiv som handlar om vad man behöver göra fram till 2030 och framförallt vilka förbättringar som behövs i befintliga banor. Den innehåller också ett tidsperspektiv till 2040 där man pekar ut nya kompletterande bansträckningar som behövs.

– Den strategi som finns i ÅVS:en och som tydliggör att alla åtgärder som vidtas, både i ett kort och ett långt perspektiv, ska göras så att de långsiktigt bidrar till målet att förbinda Stockholm och Oslo med en restid på under tre timmar, är otroligt viktig, säger Jonas Karlsson.

Nu kommer nästa fas i arbetet där man ska analysera åtgärder och föreslå lösningar. Tanken är att hela rapporten ska vara klar i september/oktober. Sedan är det naturligtvis en lång resa kvar innan alla beslut är fattade och byggen är i gång.

– Jag är imponerad över det arbete som Trafikverket gjort med ÅVS:en och det seriösa sätt man drivit processen framåt, säger Jonas Karlsson.
När vi kan vänta oss en tretimmars järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo återstår att se, kanske någon gång under ett avlägset 2040-tal. Förhoppningarna är trots den avlägsna genomförandetiden stora i regionerna mellan de bägge huvudstäderna, bland annat i Örebro men också i Karlstad.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.185