23948sdkhjf

Snabbare tåg till Oslo - via Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En snabbare järnvägsförbindelse Stockholm-Oslo bör gå via Örebro - Detta enligt Trafikverkets nyligen publicerade Åtgärdsvalsstude.

Under hösten har Trafikverket jobbat med en Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) för stråket Stockholm-Oslo. Nyligen publicerade Trafikverket den första delrapporten. Hela ÅVS:en ska vara klar under hösten 2017. ÅVS:en är det första formella steget i planprocessen som i slutändan kan resultera i bättre infrastruktur och tågförbindelser mellan Stockholm och Oslo. Den viktigaste slutsatsen för Örebroregionen var att järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm föreslås gå bland annat via Örebro, samt att resan ska ta högst tre timmar.

– Det här är väldigt positiva nyheter för oss. Trafikverket har gjort ett gediget arbete och vi är väldigt positiva till de slutsatser som de kommer fram till. En snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm via Örebro kommer leda till ökat utbyte och därmed större arbetsmarknad och fler studiemöjligheter. Att det också sker med hjälp av järnvägen och inte flyget är väldigt bra för miljön och ett stort steg för hållbar tillväxt, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd med ansvar för infrastrukturfrågor.

Trafikverkets nu offentliga delrapport har ringat in brister, målbilder och preliminära åtgärdsförslag. Nu tar arbetet vid att ta göra ett fördjupat utredningsarbete som ska presenteras i september.

Slutrapporten ska sedan fungera som ett planeringsunderlag och kommer innehålla rekommenderade åtgärder på både kort och lång sikt. Mindre åtgärder kommer kunna vidtas relativt omgående, så som trimningsåtgärder. Vissa åtgärder där man kommit längre i utredningsarbetet kommer gå att arbeta in i den kommande nationella transportplanen för Sverige (som ska gälla mellan åren 2018-2029). Andra större åtgärder kommer behöva vänta till nästkommande nationella transportplan (för åren 2022-2033). Målbilden är att hela järnvägsförbindelsen Oslo-Stockholm kommer vara klar till år 2040.

– Baserat på det här underlaget förväntar vi oss att restiden på sträckan kommer att minska successivt. Vi behöver alltså inte vänta till år 2040 för att resan ska gå snabbare än idag, säger regionrådet Anders Ceder (S).

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB arbetar aktivt med att driva på en järnvägsförbindelse mellan den Skandinaviska halvöns huvudstäder på under tre timmar - vilket bolagets namn antyder:

– Delrapport 1 i arbetet med ÅVS:en bekräftar de brister som vi sett under en längre tid men den viktigaste är att den pekar ut en strategi för att komma till rätta med dem, säger Jonas Karlsson , vd för Oslo-Stockholm 2.55 AB.

ÅVS:en innehåller två tidsperspektiv. Dels ett kortare perspektiv som handlar om vad man behöver göra fram till 2030 och framförallt vilka förbättringar som behövs i befintliga banor. Den innehåller också ett tidsperspektiv till 2040 där man pekar ut nya kompletterande bansträckningar som behövs.

– Den strategi som finns i ÅVS:en och som tydliggör att alla åtgärder som vidtas, både i ett kort och ett långt perspektiv, ska göras så att de långsiktigt bidrar till målet att förbinda Stockholm och Oslo med en restid på under tre timmar, är otroligt viktig, säger Jonas Karlsson.

Nu kommer nästa fas i arbetet där man ska analysera åtgärder och föreslå lösningar. Tanken är att hela rapporten ska vara klar i september/oktober. Sedan är det naturligtvis en lång resa kvar innan alla beslut är fattade och byggen är i gång.

– Jag är imponerad över det arbete som Trafikverket gjort med ÅVS:en och det seriösa sätt man drivit processen framåt, säger Jonas Karlsson.
När vi kan vänta oss en tretimmars järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo återstår att se, kanske någon gång under ett avlägset 2040-tal. Förhoppningarna är trots den avlägsna genomförandetiden stora i regionerna mellan de bägge huvudstäderna, bland annat i Örebro men också i Karlstad.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Arkiv

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Sänd till en kollega

0.167