23948sdkhjf

90 elbussar till Belgien

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo har fått ännu en elbussorder till de belgiska städerna Charleroi och Namur - Det är den hittills största på hela 90 eldrivna bussar.

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. De belgiska städerna Charleroi och Namur har tillsammans beställt 90 st elhybridbussar av modellen Volvo 7900 Electric Hybrid samt 12 st laddstationer som ska levereras av ABB. Köpare är kollektivtrafikföretaget TEC.

Ordern omfattar 55 bussar och 4 laddstationer till Charleroi samt 35 bussar och 8 laddstationer till Namur. Leverans och installation påbörjas i höst. Efter leverans kommer TEC att ha beställt totalt 101 Volvo elhybrider och 15 ABB laddstationer.

– Fantastiskt glädjande – ordern är en ny milstolpe för vår satsning på elektromobilitet och bekräftar konkurrenskraften i vårt erbjudande. Nu ser vi att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller. Det gemensamma gränssnittet OppCharge vinner mark. Att allt fler leverantörer av bussar och laddinfrastruktur använder detta gemensamma gränssnitt kommer att underlätta städernas övergång till elektrifierad busstrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall .

Huvudman och operatör är TEC-gruppen, som sedan tidigare beställt 11 st Volvo 7900 Electric Hybrid med tillhörande laddstationer till Namur, ett system som togs i drift i januari i år. När även de 35 nya bussarna sätts i trafik kommer 90 procent av Namurs kollektivtrafik att vara elektrifierad.

– Vi är mycket stolta över att vara ledande när det gäller energieffektivisering av vår fordonsflotta. Det här är en strategisk investering som kommer bidra till att förbättra livskvaliten i stadskärnorna och bidra till att regionen Vallonien når sina miljömål. Hybridtekniken är den bästa kompromissen mellan driftkrav och krav på energieffektivitet för stadsbussar idag, säger Vincent Peremans , vd TEC.

Volvos elhybrider och ABB:s snabbladdare baseras på ett gemensamt gränssnitt, OppCharge, som innebär att laddstationerna kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. OppCharge är på väg att införas som gemensamt gränssnitt i fler än 12 länder.

Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och avgasfritt på el cirka 70 procent av körtiden. Att ladda batterierna går på 3 till 4 minuter med hjälp av så kallad opportunity charging. Energiförbrukningen är cirka 60 procent lägre än för en motsvarande dieselbuss. Volvos eldrivna bussar används sedan tidigare i bland annat Göteborg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namur och Curitiba.

FAKTA 1/Volvo 7900 Electric Hybrid

• Drivs med el cirka 70 procent av rutten.

• Tyst och utsläppsfri vid eldrift.

• 60 procent lägre energiåtgång jämfört med motsvarande dieselbuss.

• 75–90 procent lägre koldioxidutsläpp1, beroende på val av bränsle.

• Utrustad med elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.

• Batterierna snabbladdas vid ändhållplats/erna på 3–4 minuter.
1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

FAKTA 2/Laddstation OppCharge (Opportunity Charging)
• Gemensamt gränssnitt mellan laddstation och fordon som utnyttjar personbilsindustrins CCS standard.

• Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.

• Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.

• Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Arkiv

Mindre utsläpp från transporterna

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Back i maskin för Tallink

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Mer Stena i Irländska sjön

Norwegian till Rio de Janeriro

Följ spriten som lagras till sjöss

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Nobina vann miljardkontrakt i Finland

Transportrevolution utmanar privatbilen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Färgbutik i taxisamarbete

Ett nytt samarbete mellan Taxi Göteborg och Flügger färg hjälper kunderna hem till dörren med allt de handlat - på så vis går det att handla utan att använda bilen.

Andersson in - Castwall ut

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.735