90 elbussar till Belgien

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo har fått ännu en elbussorder till de belgiska städerna Charleroi och Namur - Det är den hittills största på hela 90 eldrivna bussar.

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. De belgiska städerna Charleroi och Namur har tillsammans beställt 90 st elhybridbussar av modellen Volvo 7900 Electric Hybrid samt 12 st laddstationer som ska levereras av ABB. Köpare är kollektivtrafikföretaget TEC.

Ordern omfattar 55 bussar och 4 laddstationer till Charleroi samt 35 bussar och 8 laddstationer till Namur. Leverans och installation påbörjas i höst. Efter leverans kommer TEC att ha beställt totalt 101 Volvo elhybrider och 15 ABB laddstationer.

– Fantastiskt glädjande – ordern är en ny milstolpe för vår satsning på elektromobilitet och bekräftar konkurrenskraften i vårt erbjudande. Nu ser vi att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller. Det gemensamma gränssnittet OppCharge vinner mark. Att allt fler leverantörer av bussar och laddinfrastruktur använder detta gemensamma gränssnitt kommer att underlätta städernas övergång till elektrifierad busstrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall .

Huvudman och operatör är TEC-gruppen, som sedan tidigare beställt 11 st Volvo 7900 Electric Hybrid med tillhörande laddstationer till Namur, ett system som togs i drift i januari i år. När även de 35 nya bussarna sätts i trafik kommer 90 procent av Namurs kollektivtrafik att vara elektrifierad.

– Vi är mycket stolta över att vara ledande när det gäller energieffektivisering av vår fordonsflotta. Det här är en strategisk investering som kommer bidra till att förbättra livskvaliten i stadskärnorna och bidra till att regionen Vallonien når sina miljömål. Hybridtekniken är den bästa kompromissen mellan driftkrav och krav på energieffektivitet för stadsbussar idag, säger Vincent Peremans , vd TEC.

Volvos elhybrider och ABB:s snabbladdare baseras på ett gemensamt gränssnitt, OppCharge, som innebär att laddstationerna kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. OppCharge är på väg att införas som gemensamt gränssnitt i fler än 12 länder.

Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och avgasfritt på el cirka 70 procent av körtiden. Att ladda batterierna går på 3 till 4 minuter med hjälp av så kallad opportunity charging. Energiförbrukningen är cirka 60 procent lägre än för en motsvarande dieselbuss. Volvos eldrivna bussar används sedan tidigare i bland annat Göteborg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namur och Curitiba.

FAKTA 1/Volvo 7900 Electric Hybrid

• Drivs med el cirka 70 procent av rutten.

• Tyst och utsläppsfri vid eldrift.

• 60 procent lägre energiåtgång jämfört med motsvarande dieselbuss.

• 75–90 procent lägre koldioxidutsläpp1, beroende på val av bränsle.

• Utrustad med elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.

• Batterierna snabbladdas vid ändhållplats/erna på 3–4 minuter.
1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

FAKTA 2/Laddstation OppCharge (Opportunity Charging)
• Gemensamt gränssnitt mellan laddstation och fordon som utnyttjar personbilsindustrins CCS standard.

• Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.

• Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.

• Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.261