23948sdkhjf

90 elbussar till Belgien

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo har fått ännu en elbussorder till de belgiska städerna Charleroi och Namur - Det är den hittills största på hela 90 eldrivna bussar.

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. De belgiska städerna Charleroi och Namur har tillsammans beställt 90 st elhybridbussar av modellen Volvo 7900 Electric Hybrid samt 12 st laddstationer som ska levereras av ABB. Köpare är kollektivtrafikföretaget TEC.

Ordern omfattar 55 bussar och 4 laddstationer till Charleroi samt 35 bussar och 8 laddstationer till Namur. Leverans och installation påbörjas i höst. Efter leverans kommer TEC att ha beställt totalt 101 Volvo elhybrider och 15 ABB laddstationer.

– Fantastiskt glädjande – ordern är en ny milstolpe för vår satsning på elektromobilitet och bekräftar konkurrenskraften i vårt erbjudande. Nu ser vi att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller. Det gemensamma gränssnittet OppCharge vinner mark. Att allt fler leverantörer av bussar och laddinfrastruktur använder detta gemensamma gränssnitt kommer att underlätta städernas övergång till elektrifierad busstrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall .

Huvudman och operatör är TEC-gruppen, som sedan tidigare beställt 11 st Volvo 7900 Electric Hybrid med tillhörande laddstationer till Namur, ett system som togs i drift i januari i år. När även de 35 nya bussarna sätts i trafik kommer 90 procent av Namurs kollektivtrafik att vara elektrifierad.

– Vi är mycket stolta över att vara ledande när det gäller energieffektivisering av vår fordonsflotta. Det här är en strategisk investering som kommer bidra till att förbättra livskvaliten i stadskärnorna och bidra till att regionen Vallonien når sina miljömål. Hybridtekniken är den bästa kompromissen mellan driftkrav och krav på energieffektivitet för stadsbussar idag, säger Vincent Peremans , vd TEC.

Volvos elhybrider och ABB:s snabbladdare baseras på ett gemensamt gränssnitt, OppCharge, som innebär att laddstationerna kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. OppCharge är på väg att införas som gemensamt gränssnitt i fler än 12 länder.

Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och avgasfritt på el cirka 70 procent av körtiden. Att ladda batterierna går på 3 till 4 minuter med hjälp av så kallad opportunity charging. Energiförbrukningen är cirka 60 procent lägre än för en motsvarande dieselbuss. Volvos eldrivna bussar används sedan tidigare i bland annat Göteborg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namur och Curitiba.

FAKTA 1/Volvo 7900 Electric Hybrid

• Drivs med el cirka 70 procent av rutten.

• Tyst och utsläppsfri vid eldrift.

• 60 procent lägre energiåtgång jämfört med motsvarande dieselbuss.

• 75–90 procent lägre koldioxidutsläpp1, beroende på val av bränsle.

• Utrustad med elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.

• Batterierna snabbladdas vid ändhållplats/erna på 3–4 minuter.
1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

FAKTA 2/Laddstation OppCharge (Opportunity Charging)
• Gemensamt gränssnitt mellan laddstation och fordon som utnyttjar personbilsindustrins CCS standard.

• Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.

• Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.

• Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Turistbussföretagen fick ny styrelse

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Underhållning gratis på Flixbus

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämnar SL

Nyhetsbrev

Salomon till Busstorget

Johan Salomon, Traveller Buss, kommer till Busstorget i Tylösand - han vill se vilka nyheter fordonsleverantörerna kommer presentera på Busstorget och vill självklart mingla med kollegor i branschen.

Arkiv

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

De vann Mellanskärgården

Det blev Blidösundsbolaget som vann kontraktet för sjötrafiken i Stockholms mellanskärgård – det har trafikförvaltningen beslutat 19 mars.

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Kocklandslaget mönstrar på

Svenska Kocklandslaget vann VM i Luxemburg i november – nu kommer vinnarrätterna att serveras på Viking Cinderella tillagade ombord av världsmästarna.

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Wik till Busstorget

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Nytt direktflyg Malmö-Mallorca

Flybmi i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

Galaxy åter i trafik

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109