Spårlöst – kontaktlöst

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
DEN ENA HANDEN tycks ibland inte veta vad den andra gör. Eller hur ska vi förstå ett Stockholmsprojekt som den stora spårvagnsdepån i Lidingö stad på ön med samma namn, den som byggdes för att ta hand om alla de nya spårvagnar som skulle rulla i Stockholms city med omnejd. Det är bara det att Lidingöbanan inte har någon förbindelse med resten av spårvägssystemet i Stockholm eller med några andra spår över huvud taget.

VISST, TANKEN VAR att Lidingöbanan skulle knytas samman med Spårväg City och bli en del av den spårvägsränessans som ledande politiker drömde om under förra mandatperioden. Sedan kom notan, alldeles för stor. Det blev till att dra i nödbromsen och frysa projektet på obestämd tid. Så där står nu den nästan färdiga spårvagnsdepån ute vid Dalénum-området på Lidingö utan spårförbindelse med omvärlden. Spåren når med näppe fastlandet i Ropsten men där är det stopp. Spårlöst värre, vilket innebar att de nya spårvagnarna som trafikerar Lidingöbanan fick fraktas dit med specialtrailers när den återinvigdes rejält försenad hösten 2015. Och än i dag är det spårlöst från Lidingö till resten av Storstockholm och landet.

IBLAND HJÄLPER DET inte ens att det finns spårkontakt. När Tvärbanan fick sin nya sträckning mellan Alvik och Solna station var det tänkt att samma spårvagnar skulle kunna köra hela vägen från Solna till Sickla udde. Tänkt, kanske. Men det fungerade inte, tydligen var det olika signalsystem på den nya respektive gamla bansträckningen. Det ska bli möjligt att åka någon gång framöver, men ännu efter tre år vet ingen säkert när.

SE NU LIDINGÖBANANS spårlöshet och Tvärbanans kontaktlöshet som en metafor för många av de politiska beslut som drabbat såväl kollektivtrafikbranschen som andra verksamheter på många håll i vårt avlånga land.

DET KÄNNS SOM om beslut som behövs inte fattas, medan ogenomtänkta beslut klubbas igenom forcerat. Helhetsbilden saknas och ingen behöver ta konsekvenserna av feltänk annat än att en politiker tvingas byta från landstingsråd till oppositionsråd. Litet lägre lön men bra pension i sikte vid lagom ålder. En tillvaro långt bortom den verklighet företagare och andra lever med.

ETT STORT PROBLEM i sammanhanget är segregationen. Inte mellan olika befolkningsgrupper som ofta avhandlas i media, utan mellan maktens utövare och verklighetens aktörer. Ett problem som snarare tycks tillta än avta med tiden. Politiker och myndigheter som Transportstyrelsen tycks leva i en helt annan värld än de bussbolag som drabbas av deras regler och beslut. För att råda bot på detta genomförde Sveriges Bussföretag under förra året omfattande studiebesök för de tjänstemän som delar ut företagsbot för förseelser mot kör- och vilotidsreglerna. Vackert så, tjänstemännen tittade sig förvirrade omkring, var allmänt trevliga och förstående den lilla tid som studiebesöket betingade. De gick sedan tillbaka till sina skrivbord och fortsatte att skicka ut sina kontrollavgifter som om ingenting hade hänt. Som om de ingenting förstått eller lärt. Att myndigheten nu får en ny generaldirektör ska vi nog inte hoppas för mycket på, även om nu Sveriges Bussföretag uppger att det finns hopp om förbättring i den segslitna frågan om kör- och viltotidsreglerna under 2017. Men inte utan att branschen gör något, staten och myndigheterna ändrar inte självmant sina penninginbringande rutiner. Det gäller för alla att aldrig ge upp utan att bråka och se till att bestrida det som känns fel, då kan det kanske bli en ljusning under det här året, inte annars.

THOMAS DIETL

Chefredaktör TRAFKFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.224