Spårlöst – kontaktlöst

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
DEN ENA HANDEN tycks ibland inte veta vad den andra gör. Eller hur ska vi förstå ett Stockholmsprojekt som den stora spårvagnsdepån i Lidingö stad på ön med samma namn, den som byggdes för att ta hand om alla de nya spårvagnar som skulle rulla i Stockholms city med omnejd. Det är bara det att Lidingöbanan inte har någon förbindelse med resten av spårvägssystemet i Stockholm eller med några andra spår över huvud taget.

VISST, TANKEN VAR att Lidingöbanan skulle knytas samman med Spårväg City och bli en del av den spårvägsränessans som ledande politiker drömde om under förra mandatperioden. Sedan kom notan, alldeles för stor. Det blev till att dra i nödbromsen och frysa projektet på obestämd tid. Så där står nu den nästan färdiga spårvagnsdepån ute vid Dalénum-området på Lidingö utan spårförbindelse med omvärlden. Spåren når med näppe fastlandet i Ropsten men där är det stopp. Spårlöst värre, vilket innebar att de nya spårvagnarna som trafikerar Lidingöbanan fick fraktas dit med specialtrailers när den återinvigdes rejält försenad hösten 2015. Och än i dag är det spårlöst från Lidingö till resten av Storstockholm och landet.

IBLAND HJÄLPER DET inte ens att det finns spårkontakt. När Tvärbanan fick sin nya sträckning mellan Alvik och Solna station var det tänkt att samma spårvagnar skulle kunna köra hela vägen från Solna till Sickla udde. Tänkt, kanske. Men det fungerade inte, tydligen var det olika signalsystem på den nya respektive gamla bansträckningen. Det ska bli möjligt att åka någon gång framöver, men ännu efter tre år vet ingen säkert när.

SE NU LIDINGÖBANANS spårlöshet och Tvärbanans kontaktlöshet som en metafor för många av de politiska beslut som drabbat såväl kollektivtrafikbranschen som andra verksamheter på många håll i vårt avlånga land.

DET KÄNNS SOM om beslut som behövs inte fattas, medan ogenomtänkta beslut klubbas igenom forcerat. Helhetsbilden saknas och ingen behöver ta konsekvenserna av feltänk annat än att en politiker tvingas byta från landstingsråd till oppositionsråd. Litet lägre lön men bra pension i sikte vid lagom ålder. En tillvaro långt bortom den verklighet företagare och andra lever med.

ETT STORT PROBLEM i sammanhanget är segregationen. Inte mellan olika befolkningsgrupper som ofta avhandlas i media, utan mellan maktens utövare och verklighetens aktörer. Ett problem som snarare tycks tillta än avta med tiden. Politiker och myndigheter som Transportstyrelsen tycks leva i en helt annan värld än de bussbolag som drabbas av deras regler och beslut. För att råda bot på detta genomförde Sveriges Bussföretag under förra året omfattande studiebesök för de tjänstemän som delar ut företagsbot för förseelser mot kör- och vilotidsreglerna. Vackert så, tjänstemännen tittade sig förvirrade omkring, var allmänt trevliga och förstående den lilla tid som studiebesöket betingade. De gick sedan tillbaka till sina skrivbord och fortsatte att skicka ut sina kontrollavgifter som om ingenting hade hänt. Som om de ingenting förstått eller lärt. Att myndigheten nu får en ny generaldirektör ska vi nog inte hoppas för mycket på, även om nu Sveriges Bussföretag uppger att det finns hopp om förbättring i den segslitna frågan om kör- och viltotidsreglerna under 2017. Men inte utan att branschen gör något, staten och myndigheterna ändrar inte självmant sina penninginbringande rutiner. Det gäller för alla att aldrig ge upp utan att bråka och se till att bestrida det som känns fel, då kan det kanske bli en ljusning under det här året, inte annars.

THOMAS DIETL

Chefredaktör TRAFKFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.215