Flyget slog nytt rekord

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Antalet flygpassagerare totalt under 2016 slog nytt rekord och ökade med 5,2 procent - Det visar statistiken från Swedavias flygplatser.

För sju av Swedavias flygplatser uppnåddes nya passagerarrekord. Tillväxten skedde främst inom utrikesresande. Nettoomsättningen ökadetill 5 546 miljoner kronor (5 416) och årets resultat blev 717 miljoner kronor (1 410).

Tillväxten av antalet passagerare vid Swedavias flygplatser motsvarade 5,2 procent under 2016. Antalet utrikes passagerare uppgick till 25,7 miljoner och antalet inrikes passagerare till 13,7 miljoner. En del av tillväxten under 2016 är en följd av betydande flygbolagssatsningar där nya utrikesdirektlinjer etablerats vid flera av Swedavias flygplatser.

– Den kraftiga passagerartillväxten fortsätter och vi går nu in i en fas med stora investeringar för att öka våra flygplatsers framtida kapacitet. Det handlar om mer än en fördubbling av vår investeringstakt. Samtidigt fortsätter vår stora satsning på hållbarhet och miljöförbättringar. Under december månad tillfördes tre av våra flygplatser 450 ton biobränsle som miljöreducerade samtliga Swedavias tjänsteresor med flyg under 2016. Vi inleder nu en upphandling av biobränsle även för 2017 års tjänsteresor, säger Jonas Abrahamsson , vd och koncernchef för Swedavia.

Resenärsökningen under 2016 bidrog till den ökade nettoomsättningen som uppgick till 5 546 miljoner kronor. Årets resultat har påverkats positivt i form av engångsintäkter från fastighetsförsäljningar, bland annat Säve Flygplats, uppgående till 241 miljoner kronor. Rörelseresultatet inklusive realisationsvinster uppgick till 966 miljoner kronor (1755) och rörelseresultat exklusive realisationsvinster uppgick till 725 miljoner kronor (837).

Rörelseresultatet för 2015 påverkades av realisationsvinster från försäljningar om totalt 918 miljoner kronor. Resultat efter skatt 2016 uppgick till 717 miljoner kronor. Resultatet för det fjärde kvartalet blev 47 miljoner kronor.

Styrelsen föreslår att en utdelning med 143 miljoner kronor (232) sker, i enlighet med bolagets utdelningspolicy.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.14