Viss lättnad vid Öresund

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sedan en tid får svensk polis genomföra gränskontrollen medan Öresundstågen kör till Sverige - Viss lättnad enligt pendlarna.

Ett nytt avtal som ger svensk polis möjlighet att genomföra gränskontroller under tiden som Öresundstågen kör från Danmark till Sverige kan göra livet lättare för pendlarna. Greater Copenhagen välkomnar det efterlängtade och väntade initiativet. Beskedet om det dansk-svenska avtalet kommer samtidigt med Sveriges beslut att förlänga ID- och gränskontrollerna i Greater Copenhagen i ytterligare tre månader. Kontrollerna har under ett års tid medfört allvarliga störningar i tågtrafiken över Öresund och därför välkomnas utsikten till färre förseningar orsakade av gränskontroller.

– Greater Copenhagen har i över ett års tid uppmärksammat behovet av smidigare ID- och gränskontroll. Beskedet från det danska justitieministeriet är därför mycket välkommet. Jag förväntar mig nu att regeringen, tillsammans med polisen, omedelbart organiserar gränskontroller på ett sätt som gör det smidigare för våra resenärer, säger Henrik Fritzon , ordförande för The Greater Copenhagen & Skåne Committee samt ordförande i Region Skåne.

Att gränskontrollen kan ske ombord på Öresundståget innebär att pendlarna och resenärerna på sträckan fortsättningsvis slipper tio-20 minuters väntetid i Hyllie på den svenska sidan, där gränskontrollen hittills har genomförts. Det är ett steg i rätt riktning även om ID-kontrollen på Kastrups flygplats även fortsättningsvis förväntas innebära förseningar för resenärerna.

– En förbättring av gränskontrollen är positiv men vi skulle helst se att ID- och gränskontrollen avskaffas. Den har skapat stora problem för tågtrafiken och hämmar den ekonomiska tillväxten i vår region, säger Sophie Hæstorp Andersen , vice ordförande i The Greater Copenhagen & Skåne Committee och regionsordförande i Region Hovedstaden.

Från och med den 30 januari i år har DSB i samverkan med Skånetrafiken, organiserat om tågdriften på stationen på Kastrups flygplats: de resenärer som ska till Sverige kan numera byta tåg och passera genom ID-kontrollen utan att behöva lämna perrongen vilket de tidigare tvingades göra. Även denna ändring innebär en förbättring för pendlarna.

– Vi är uppmärksamma på att DSB har tagit initiativ till att underlätta förhållandena för pendlarna och det är positivt, eftersom ID- och gränskontrollen är ett hot mot den gemensamma arbetsmarknaden i regionen, säger borgmästare Niels Hörup , vice ordförande i The Greater Copenhagen & Skåne Committee.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.175