Göteborg-Stockholm tågökar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Tågresandet på sträckan Stockholm-Göteborg har ökat får både SJ och MTR Express - Konkurrensen tros ligga bakom.

Tack vare MTR Express inträde på Sveriges största sträcka för fjärrtågsresor, Stockholm-Göteborg, ökar tågresandet, det är i alla fall uppstackarens analys av det ökande tågresandet på sträckan. Både för MTR Express och SJ ökade resandet mellan Stockholm och Göteborg under 2016, på bekostnad av mindre hållbara transportmedel.

Under 2016 ökade antalet resor med MTR Express på sträckan med signifikant över 100 procent jämfört med föregående år (MTR Express startade sin trafik i mars 2015). SJ uppger i sin senaste finansiella rapport, publicerad den 15 februari 2017, att resandet med SJ på sträckan ökade med fem procent under året.

– Sedan MTR Express startade har antalet snabbtågsavgångar mellan Sveriges två största städer ökat med cirka 40 procent, biljettpriserna sjunkit och resenärerna fått fler valmöjligheter. Detta bidrar till att tågresandet totalt ökar på bekostnad av mindre hållbara transportmedel, säger MTR Express vd Johan Söör .

Denna utveckling överensstämmer med de observationer som gjorts i andra marknader som öppnat upp för konkurrens inom kommersiell snabbtågstrafik, bland annat Italien och Österrike.

– Det är roligt att konkurrensen så tydligt skapar värden för resenärer och samhället. Det finns dock saker kvar att göra för att dessa positiva effekter ska komma alla resenärer till del. Exempelvis är MTR Express idag det enda tågbolaget i Sverige som inte tillåts sälja sina biljetter genom SJ.se, som genom tidigare monopol har en position som hela Sveriges tågbokningssajt, säger Johan Söör.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.266