Allt dyrare resa kollektivt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det har blivit dyrare att åka kollektivt, mest stiger priset på enkelbiljetter - Men det är också stor skillnad i biljettpris mellan länen.

Det har blivit dyrare att resa kollektivt på väg och järnväg. Störst är prisökningen i den regionala kollektivtrafiken, men skillnaderna är stora mellan länen. Det visar en ny rapport om transportmarknaderna från Transportstyrelsen.

”Transportmarknaden i siffror” ger en översiktlig bild av utvecklingen för person- och godstransporter på väg och järnväg. Årets rapport är den andra i ordningen. I år studeras särskilt priser inom den regionala kollektivtrafiken, där nästan all trafik är upphandlad och subventionerad.

Kostnaderna för att bedriva regional kollektivtrafik har ökat kraftigt. Utbudet har ökat mer än resande, vilket har lett till ökade kostnader. Höjda biljettpriser är ett sätt att kompensera kostnadsökningarna.

Det är upp till varje regional kollektivtrafikmyndighet att bestämma sina biljettpriser. Biljettaxorna speglar olika regionala prissättningsstrategier och varierar mellan länen.

– Vi kan se två tydliga tendenser: dels stiger priset på enkelbiljetter snabbare än priset på månadskort, dels överstiger utvecklingen av biljettpriset utvecklingen av bensinpriset. Det är således mer lönsamt att regelbundet nyttja kollektivtrafiken. Samtidigt har det relativt sett blivit billigare att ta bilen några extra mil än att ta bussen, säger Michael Stridsberg , utredare på Transportstyrelsen.

Dyraste enkelbiljetten i Stockholm
En enkelbiljett var 2016 dyrast i Stockholm, där den kostade 36 kronor, och billigast på Gotland, där den kostade 20 kronor. Snittpriset för en enkelbiljett var 27 kronor. Biljetter som handlas med reskassa var i snitt 4,50 kronor billigare än traditionella enkelbiljetter.

För resenärer som regelbundet åker kollektivt är det ofta både lönsamt och praktiskt att köpa ett månadskort. 2016 var månadskort dyrast i Stockholm, där det kostade 790 kronor, och billigast på Gotland, där det kostade 370 kronor. Snittpriset för ett månadskort var 553 kronor.

Transportstyrelsen har även jämfört biljettalternativen och då fått en kvot som visar antalet enkelresor som behövs innan det lönar sig med ett månadskort.

Västernorrland har den högsta kvoten, där exempelvis en resenär i Sundsvall behövde fler än 30 enkelresor i månaden för att ett månadskort ska löna sig. Skåne har den lägsta kvoten med 16 resor i månaden för att ett månadskort ska vara lönsamt.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Arkiv

Halland: 177 bussförare fattas

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.149