Hallgren lämnar GöteborgsOperan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ronnie Hallgren, vd för GöteborgsOperan sedan i augusti 2014, har på egen begäran valt att avsluta sitt uppdrag - Jakten på efterträdaren har inletts.

– Att ha fått ingå i ledningen för ett av norra Europas ledande operahus har varit en gåva. Personalen kännetecknas av en oerhörd kunskap och kvalitetsmedvetenhet, liksom av engagemang och nytänkande. Mina tre år som vd för GöteborgsOperan har inneburit ett intensivt och högt tempo. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans, säger Ronnie Hallgren .

Under sin tid som vd för GöteborgsOperan har Ronnie Hallgren, bland mycket annat, fördjupat verksamhetens arbete med mångfalds- och jämställdhetsfrågor, förbättrat flera interna arbetsprocesser, utvecklat verksamhetsplanen, engagerat en ny konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani, Katrín Hall, samt rekryterat flera högre chefer.

Ronnie Hallgrens långa yrkesbana inom svensk scenkonst började 1974. Han har varit konstnärlig chef, teaterchef och regissör. Han har även arbetat med produktioner för Sveriges Radio och Sveriges Television och innehaft en gästprofessur på Iowa University i USA där han satte upp Strindbergs Ett drömspel. Vid snart 69 års ålder väljer nu Ronnie Hallgren att säga upp sin anställning vid GöteborgsOperan.

– Ronnie Hallgren kan se tillbaka på en framgångsrik verksamhet på flera av Sveriges större teatrar. När han nu har bestämt sig för att sluta sin anställning kan han lägga en framgångsrik ledning av ett av norra Europas främsta operahus till sina många meriter. Vi tackar Ronnie Hallgren för det fina arbete som han har gjort för GöteborgsOperan och för svenskt kulturliv, och önskar honom en god och skön framtid, säger Tord Gustafsson (M), ordförande i GöteborgsOperans styrelse.

Exakt tidpunkt för när Ronnie Hallgren slutar sitt uppdrag är i dagsläget inte klart. Rekryteringsprocessen för att hitta hans efterträdare som vd påbörjas snarast.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.172