Bra 2016 för Tallink

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det blev en nettovinst på 44,1 miljoner euro för Tallink under 2016 - Antalet passagerare blev under samma tid 9,5 miljoner.

S Tallink Grupp redovisar enligt det oreviderade resultatet för räkenskapsåret 2016 en nettovinst på 44,1 miljoner euro med en sammanlagd omsättning på 937,8 miljoner euro. Antalet passagerare under året var hela 9,5 miljoner.

Jämfört med tidigare räkenskapsår nådde rederiet alla tiders passagerarrekord med 9,5 miljoner passagerare under 2016, en ökning med 5,4 procent. Det går även att se en stor ökning av antalet fraktenheter, där ökningen ligger på 6,5 procent och antalet personbilar har ökat med 4,2 procent. De oreviderade nettoresultaten minskade med 25,3 procent och intäkterna med 0,8 procent.

Under räkenskapsåret 2016 såg koncernstrukturens intäkter annorlunda ut jämfört med föregående räkenskapsår. Chartern av kryssningsfartyget Silja Europa avslutades i februari 2016 och koncernen ökade då kapaciteten genom att sätta in fartyget på rutten Tallinn-Helsingfors. Därför var 2016 års minskning av charterrelaterade intäkter väntad. Genom att i stället öka kapaciteten för kärnverksamheten ökade antalet passagerare till en rekordhögnivå.

Som en följd av ökad passagerarmängd har även passagerarrelaterade intäkterna ökat. Omsättningen i butiker och restauranger har ökat med 4,2 procent eller 20,9 miljoner euro till 521,5 miljoner euro och biljettomsättningen har ökat med 3,5 procent eller 8,1 miljoner euro till 236 miljoner euro.

AS Tallink Grupp bedriver passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 16 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink grupp har 7000 anställda och transporterar årligen 9,5 miljoner passagerare.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.176