OPS öppnar för Oslo-Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny utredning öppnar för privat finansiering av infrastruktur - Den föreslagna snabbtågsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm skulle då kunna bli möjlig.

Mats Dillén har på uppdrag av finansdepartementet lett en utredning om möjligheterna till OPS-finansiering (Offentlig Privat Samverkan) av infrastruktur. Idag överlämnades den till regeringen.

Utredningen föreslår att:
• Ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet.
• Att centrum för expertkompetens inom området inrättas.
• Att försöken ska utvärderas innan ställningstagande för nya projekt görs.

– Det är ett otroligt viktigt förslag som utredningen lägger till regeringen idag. Åratal av eftersatt underhåll, brister i kapacitet och tillgänglighet kommer inte kunna lösas om vi fortsätter som vanligt. Vi måste i högre grad börja diskutera vad det kostar vårt samhälle att inte klara bygga nödvändig infrastruktur istället för att bara diskutera kostnaderna för varje enskilt objekt, säger Jonas Karlsson , vd för Oslo-Sthlm 2.55.

Traditionellt har alltid argumentet mot OPS-lösningar varit att ingen lånar billigare än staten och att det därmed inte finns någon vits med OPS men det bortser från flera aspekter. Dels att det är möjligt att uppnå effektivitetsvinster genom att privata intressenter får ett större helhetsansvar både för driftkostnader och tidplaner. Och dels möjligheten att i tid klara att möta de stora behov som finns.

– Jag hoppas att utredningen förslag i slutändan kan innebära att man också kan väga in vad det kostar samhället att vänta med viktiga investeringar samt att man i mycket högre grad kan se till hela kalkylen för infrastrukturen där externa intäkter som idag aldrig räknas med i statens kalkyl faktiskt kan vara angörande för att möjliggöra själva investeringen, säger Jonas Karlsson.

Oslo-Stockholm är ett objekt som på många sätt har unika förutsättningar för alternativ finansiering. Befolkningsunderlaget och resandeunderlaget finns, det mesta av infrastrukturen finns och väldigt lite av marknaden är ”tagen”. Det betyder att det finns en mycket stor marknadspotential för att bedriva trafik i stråket. Infrastrukturkommissionen presenterade en rapport som för drygt ett år sedan som hävdade att stråket inte bara är samhällsekonomiskt utan kanske också företagsekonomiskt lönsamt.

– Jag har svårt att se något infrastrukturprojekt i Norden idag som har större marknadspotential och därmed har bättre förutsättningar för att hitta privata intressenter än stråket mellan Stockholm och Oslo. Det skulle vara väldigt väl lämpat som försöksprojekt för privat finansiering, säger Jonas Karlsson.

FAKTA/Oslo-Stockholm 2.55 AB
Ett idébolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Örebro län och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv

Fordonstillverkarna om säkerheten

Plus

Bältar i bussen

Plus

Jagar bussförare

Plus

Bussar i Bryssel

Plus

Vi kan vad vi vill!

Plus

Medlemmar får stöd

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

Plus

Vann mot staten

Plus

Nya lagen lurig

Plus

Nära 200 på Busstorget

13 april samlas bussresebranschen på Selma Spa i Sunne - Nära 200 deltagare är på plats för att lyssna på föredrag om de viktigaste branschfrågorna, evenemanget sänds live - här visas hur det går till!

Plus

Stöd för bussresearrangörerna

Sveriges Bussföretag utökar sitt medlemsstöd för turist- och beställningstrafik – Det ska bli enklare för bussresearrangörerna, läs här!

Direktsändning från Busstorget!

Via länk kan de som av någon outgrundlig anledning inte anmält sig till årets största branschhändelse Busstorget 2018 följa med via länk, hur det går till hittar du här!

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Brunst i Orsa

Flyg viktigt för svensken

Säkraste transportlandet i Europa

Plus

Segel på Viking Grace

Nej, det är inget aprilskämt, rederiet Viking ska använda vindkraft för att driva Viking Grace – Läs här om hur det kommer att fungera!

Bruzelius till Resia

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Plus

Belgrad direkt

Kraftsamling för bälte i buss

Andersson lämnar Visit Stockholm

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.126