23948sdkhjf

OPS öppnar för Oslo-Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny utredning öppnar för privat finansiering av infrastruktur - Den föreslagna snabbtågsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm skulle då kunna bli möjlig.

Mats Dillén har på uppdrag av finansdepartementet lett en utredning om möjligheterna till OPS-finansiering (Offentlig Privat Samverkan) av infrastruktur. Idag överlämnades den till regeringen.

Utredningen föreslår att:
• Ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet.
• Att centrum för expertkompetens inom området inrättas.
• Att försöken ska utvärderas innan ställningstagande för nya projekt görs.

– Det är ett otroligt viktigt förslag som utredningen lägger till regeringen idag. Åratal av eftersatt underhåll, brister i kapacitet och tillgänglighet kommer inte kunna lösas om vi fortsätter som vanligt. Vi måste i högre grad börja diskutera vad det kostar vårt samhälle att inte klara bygga nödvändig infrastruktur istället för att bara diskutera kostnaderna för varje enskilt objekt, säger Jonas Karlsson , vd för Oslo-Sthlm 2.55.

Traditionellt har alltid argumentet mot OPS-lösningar varit att ingen lånar billigare än staten och att det därmed inte finns någon vits med OPS men det bortser från flera aspekter. Dels att det är möjligt att uppnå effektivitetsvinster genom att privata intressenter får ett större helhetsansvar både för driftkostnader och tidplaner. Och dels möjligheten att i tid klara att möta de stora behov som finns.

– Jag hoppas att utredningen förslag i slutändan kan innebära att man också kan väga in vad det kostar samhället att vänta med viktiga investeringar samt att man i mycket högre grad kan se till hela kalkylen för infrastrukturen där externa intäkter som idag aldrig räknas med i statens kalkyl faktiskt kan vara angörande för att möjliggöra själva investeringen, säger Jonas Karlsson.

Oslo-Stockholm är ett objekt som på många sätt har unika förutsättningar för alternativ finansiering. Befolkningsunderlaget och resandeunderlaget finns, det mesta av infrastrukturen finns och väldigt lite av marknaden är ”tagen”. Det betyder att det finns en mycket stor marknadspotential för att bedriva trafik i stråket. Infrastrukturkommissionen presenterade en rapport som för drygt ett år sedan som hävdade att stråket inte bara är samhällsekonomiskt utan kanske också företagsekonomiskt lönsamt.

– Jag har svårt att se något infrastrukturprojekt i Norden idag som har större marknadspotential och därmed har bättre förutsättningar för att hitta privata intressenter än stråket mellan Stockholm och Oslo. Det skulle vara väldigt väl lämpat som försöksprojekt för privat finansiering, säger Jonas Karlsson.

FAKTA/Oslo-Stockholm 2.55 AB
Ett idébolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Örebro län och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Kocken avslöjar sin skäms-mat

Årets kock 2018, David Lundqvist, delar med sig av sina tankar kring hållbarhet och avslöjar sin ”skäms-mat”.

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Gästrekord i Västsverige

Den rekordvarma sommaren har varit mycket positiv för Västsveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar – det blev gästnattsrekord.

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Städbolag överger tunnelbanan

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.206