OPS öppnar för Oslo-Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny utredning öppnar för privat finansiering av infrastruktur - Den föreslagna snabbtågsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm skulle då kunna bli möjlig.

Mats Dillén har på uppdrag av finansdepartementet lett en utredning om möjligheterna till OPS-finansiering (Offentlig Privat Samverkan) av infrastruktur. Idag överlämnades den till regeringen.

Utredningen föreslår att:
• Ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet.
• Att centrum för expertkompetens inom området inrättas.
• Att försöken ska utvärderas innan ställningstagande för nya projekt görs.

– Det är ett otroligt viktigt förslag som utredningen lägger till regeringen idag. Åratal av eftersatt underhåll, brister i kapacitet och tillgänglighet kommer inte kunna lösas om vi fortsätter som vanligt. Vi måste i högre grad börja diskutera vad det kostar vårt samhälle att inte klara bygga nödvändig infrastruktur istället för att bara diskutera kostnaderna för varje enskilt objekt, säger Jonas Karlsson , vd för Oslo-Sthlm 2.55.

Traditionellt har alltid argumentet mot OPS-lösningar varit att ingen lånar billigare än staten och att det därmed inte finns någon vits med OPS men det bortser från flera aspekter. Dels att det är möjligt att uppnå effektivitetsvinster genom att privata intressenter får ett större helhetsansvar både för driftkostnader och tidplaner. Och dels möjligheten att i tid klara att möta de stora behov som finns.

– Jag hoppas att utredningen förslag i slutändan kan innebära att man också kan väga in vad det kostar samhället att vänta med viktiga investeringar samt att man i mycket högre grad kan se till hela kalkylen för infrastrukturen där externa intäkter som idag aldrig räknas med i statens kalkyl faktiskt kan vara angörande för att möjliggöra själva investeringen, säger Jonas Karlsson.

Oslo-Stockholm är ett objekt som på många sätt har unika förutsättningar för alternativ finansiering. Befolkningsunderlaget och resandeunderlaget finns, det mesta av infrastrukturen finns och väldigt lite av marknaden är ”tagen”. Det betyder att det finns en mycket stor marknadspotential för att bedriva trafik i stråket. Infrastrukturkommissionen presenterade en rapport som för drygt ett år sedan som hävdade att stråket inte bara är samhällsekonomiskt utan kanske också företagsekonomiskt lönsamt.

– Jag har svårt att se något infrastrukturprojekt i Norden idag som har större marknadspotential och därmed har bättre förutsättningar för att hitta privata intressenter än stråket mellan Stockholm och Oslo. Det skulle vara väldigt väl lämpat som försöksprojekt för privat finansiering, säger Jonas Karlsson.

FAKTA/Oslo-Stockholm 2.55 AB
Ett idébolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Örebro län och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Arkiv

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Flygresorna oförändrade i juni

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Isberg ny chef

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.109