Tvärbanan kopplas ihop

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Äntligen – Tvärbanan i Stockholm ska få samma signalsystem på hela sträckan Solna-Sickla, men ombyggnaden tar 6 månader, trafikstart i höst.

Tvärbanans båda grenar kopplas ihop och får enhetligt signalsystem. Därför stängs sträckan mellan Alvik och Sickla av från 25 mars till och med 1 oktober. Ersättningstrafiken sker med buss, vilket kommer att innebära längre restider.

Den som idag kommer från Sicklagrenen och ska vidare till Solna måste byta spårvagn i Alvik. Anledningen är att det är olika signalsystem på Tvärbanans båda grenar. Solnagrenens signalsystem upphandlades 2009, medan systemet på Sicklagrenen är äldre.

Under avstängningen byts det gamla signalsystemet på Sicklagrenen ut så att hela Tvärbanan får samma signalsystem. Det byggs också nya vändspår vid Mårtensdal, Årstaberg och Alviks Strand. Detta gör att det i framtiden blir möjligt att öka turtätheten från dagens 7,5 minuters trafik till 2,5 minuters trafik.

– Tvärbanan är en resenärssuccé som lockar alltfler resenärer och för att klara framtidens tillväxt av resenärer behöver vi öka kapaciteten. Dessutom kan vi äntligen göra resan smidigare genom att koppla ihop de båda grenarna, säger Fredrik Cavalli-Björkman , chef för Trafikförvaltningens trafikavdelning.

Under avstängningen slutförs också arbetet med Tvärbanans förlängning från Sickla udde till Sickla. Det ger en bytespunkt till Saltsjöbanan vilket gynnar resande från Nacka. Samtidigt passar Stockholms Stad på att göra två gång- och cykelvägar under banan mellan Valla torg och Linde och Trafikverket renoverar en bro vid Alvik.

Tvärbanans Solnagren, mellan Alvik och Solna station, stängs av mellan den 23 juni och 4 augusti 2017. Även där kommer spårtrafiken att ersättas med buss.

Till hösten blir det alltså äntligen kontakt mellan Tvärbanan bägge delar, något som då har tagit 4 år att åstadkomma. Det kan tyckas märkligt att bygga inte bygga med samma signalsystem från början, men så blev det. Och till hösten kan resenärerna åka hela vägen mellan Solan och Sickla utan att byta spårvagn.

FAKTA/Tvärbanan i Stockholm
• Trafikstart Sicklagrenen: 2000, Antal resenärer: 65 000/dag (vardagar)
• Trafikstart Solnagrenen: 2013, Antal resenärer: 20 000/dag (vardagar)
• Längd: Sicklagrenen 11,5 km, Solnagrenen 6,5 km
• Antal fordon: 20 på Sicklagrenen, 10 på Solnagrenen
• Antal hållplatser: 25 (26 med Sickla från den 2 oktober)
• Bytespunkter till pendeltåg: Solna Station, Sundbybergs centrum, Årstaberg
• Bytespunkter till tunnelbana: Solna centrum, Sundbybergs centrum, Alvik, Liljeholmen, Globen, Gullmarsplan
• Bytespunkt till Nockebybanan: Alvik
• Bytespunkt till Saltsjöbanan: Sickla (2 oktober)
• Budgeten för hela projektet och hela banan är på 440 miljoner kronor från Solnagrenen 2010 till 2017 när Sicklagrenen får samma signalsystem


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.121