Tvärbanan kopplas ihop

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Äntligen – Tvärbanan i Stockholm ska få samma signalsystem på hela sträckan Solna-Sickla, men ombyggnaden tar 6 månader, trafikstart i höst.

Tvärbanans båda grenar kopplas ihop och får enhetligt signalsystem. Därför stängs sträckan mellan Alvik och Sickla av från 25 mars till och med 1 oktober. Ersättningstrafiken sker med buss, vilket kommer att innebära längre restider.

Den som idag kommer från Sicklagrenen och ska vidare till Solna måste byta spårvagn i Alvik. Anledningen är att det är olika signalsystem på Tvärbanans båda grenar. Solnagrenens signalsystem upphandlades 2009, medan systemet på Sicklagrenen är äldre.

Under avstängningen byts det gamla signalsystemet på Sicklagrenen ut så att hela Tvärbanan får samma signalsystem. Det byggs också nya vändspår vid Mårtensdal, Årstaberg och Alviks Strand. Detta gör att det i framtiden blir möjligt att öka turtätheten från dagens 7,5 minuters trafik till 2,5 minuters trafik.

– Tvärbanan är en resenärssuccé som lockar alltfler resenärer och för att klara framtidens tillväxt av resenärer behöver vi öka kapaciteten. Dessutom kan vi äntligen göra resan smidigare genom att koppla ihop de båda grenarna, säger Fredrik Cavalli-Björkman , chef för Trafikförvaltningens trafikavdelning.

Under avstängningen slutförs också arbetet med Tvärbanans förlängning från Sickla udde till Sickla. Det ger en bytespunkt till Saltsjöbanan vilket gynnar resande från Nacka. Samtidigt passar Stockholms Stad på att göra två gång- och cykelvägar under banan mellan Valla torg och Linde och Trafikverket renoverar en bro vid Alvik.

Tvärbanans Solnagren, mellan Alvik och Solna station, stängs av mellan den 23 juni och 4 augusti 2017. Även där kommer spårtrafiken att ersättas med buss.

Till hösten blir det alltså äntligen kontakt mellan Tvärbanan bägge delar, något som då har tagit 4 år att åstadkomma. Det kan tyckas märkligt att bygga inte bygga med samma signalsystem från början, men så blev det. Och till hösten kan resenärerna åka hela vägen mellan Solan och Sickla utan att byta spårvagn.

FAKTA/Tvärbanan i Stockholm
• Trafikstart Sicklagrenen: 2000, Antal resenärer: 65 000/dag (vardagar)
• Trafikstart Solnagrenen: 2013, Antal resenärer: 20 000/dag (vardagar)
• Längd: Sicklagrenen 11,5 km, Solnagrenen 6,5 km
• Antal fordon: 20 på Sicklagrenen, 10 på Solnagrenen
• Antal hållplatser: 25 (26 med Sickla från den 2 oktober)
• Bytespunkter till pendeltåg: Solna Station, Sundbybergs centrum, Årstaberg
• Bytespunkter till tunnelbana: Solna centrum, Sundbybergs centrum, Alvik, Liljeholmen, Globen, Gullmarsplan
• Bytespunkt till Nockebybanan: Alvik
• Bytespunkt till Saltsjöbanan: Sickla (2 oktober)
• Budgeten för hela projektet och hela banan är på 440 miljoner kronor från Solnagrenen 2010 till 2017 när Sicklagrenen får samma signalsystem


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.175