23948sdkhjf

Åtta av tio sågar flygskatt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Flertalet remissyttranden som lämnats till regeringen sågar förslaget om ny svensk flygskatt - Kritikerna varnar för negativa effekter.

Myndigheter, regioner, kommuner och näringslivet avfärdar flygskattens klimatnytta och varnar för stora negativa effekter för samhällsekonomin.

När remisstiden för utredningsförslaget om en svensk flygskatt löpte ut den 1 mars hade 197 yttranden lämnats in. Svenskt Flygs genomgång visar att 126 av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är negativa, däribland remissvaren från tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret och Ekonomistyrningsverket. Framför allt kritiseras flygskattens ringa klimateffekt, något Svenskt Flyg framhållit sedan utredningen tillsattes.

– Flygskatt saknar helt klimatnytta, remissyttrandena visar att det är uppenbart för alla som läser förslaget. Om regeringen menar allvar med ambitionerna om ett hållbart flyg är det dags att prioritera insatser för mer biobränsle, ny teknik och internationella styrmedel. Det är verkligt effektiva sätt att minska flygets klimatpåverkan, säger Anna Wilson , generalsekreterare för Svenskt Flyg.

Skarp kritik riktas också mot de negativa konsekvenser som flygskatten väntas få. Drygt åtta av tio negativa yttranden, exempelvis från Tillväxtverket och Tillväxtanalys, framhåller att tillgängligheten riskerar att försämras och att den lokala utvecklingskraften hotas på många håll. Hårdast drabbas de delar av Sverige där flyget är det enda realistiska alternativet för att nå andra delar av landet, och resten av världen. Yttranden från såväl glesbygd som städer, och från norr till söder, varnar för flygskattens konsekvenser för utvecklingskraften.

– Färre jobb, sämre tillgänglighet och svagare konkurrenskraft utanför storstäderna är ett högt pris att betala för en åtgärd som inte har någon klimateffekt. Samtidigt vet vi att rätt insatser för att minska utsläppen kan ta tillvara flygets nyttor och bidra till att stärka det svenska näringslivet, säger Anna Wilson.

Svenskt Flygs ambition är att flyget ska bidra till de offensiva svenska miljö- och klimatmålen. Det fordrar insatser som effektivt minskar de klimatpåverkande utsläppen, och samtidigt tillvaratar flygets nyttor.

– Business as usual är inget alternativ. Genom samarbete kan Sverige ta ledartröjan för ett hållbart flyg globalt, och på så sätt möta klimatutmaningen, säger Anna Wilson.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Arkiv

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Sänd till en kollega

0.145