Åtta av tio sågar flygskatt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Flertalet remissyttranden som lämnats till regeringen sågar förslaget om ny svensk flygskatt - Kritikerna varnar för negativa effekter.

Myndigheter, regioner, kommuner och näringslivet avfärdar flygskattens klimatnytta och varnar för stora negativa effekter för samhällsekonomin.

När remisstiden för utredningsförslaget om en svensk flygskatt löpte ut den 1 mars hade 197 yttranden lämnats in. Svenskt Flygs genomgång visar att 126 av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är negativa, däribland remissvaren från tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret och Ekonomistyrningsverket. Framför allt kritiseras flygskattens ringa klimateffekt, något Svenskt Flyg framhållit sedan utredningen tillsattes.

– Flygskatt saknar helt klimatnytta, remissyttrandena visar att det är uppenbart för alla som läser förslaget. Om regeringen menar allvar med ambitionerna om ett hållbart flyg är det dags att prioritera insatser för mer biobränsle, ny teknik och internationella styrmedel. Det är verkligt effektiva sätt att minska flygets klimatpåverkan, säger Anna Wilson , generalsekreterare för Svenskt Flyg.

Skarp kritik riktas också mot de negativa konsekvenser som flygskatten väntas få. Drygt åtta av tio negativa yttranden, exempelvis från Tillväxtverket och Tillväxtanalys, framhåller att tillgängligheten riskerar att försämras och att den lokala utvecklingskraften hotas på många håll. Hårdast drabbas de delar av Sverige där flyget är det enda realistiska alternativet för att nå andra delar av landet, och resten av världen. Yttranden från såväl glesbygd som städer, och från norr till söder, varnar för flygskattens konsekvenser för utvecklingskraften.

– Färre jobb, sämre tillgänglighet och svagare konkurrenskraft utanför storstäderna är ett högt pris att betala för en åtgärd som inte har någon klimateffekt. Samtidigt vet vi att rätt insatser för att minska utsläppen kan ta tillvara flygets nyttor och bidra till att stärka det svenska näringslivet, säger Anna Wilson.

Svenskt Flygs ambition är att flyget ska bidra till de offensiva svenska miljö- och klimatmålen. Det fordrar insatser som effektivt minskar de klimatpåverkande utsläppen, och samtidigt tillvaratar flygets nyttor.

– Business as usual är inget alternativ. Genom samarbete kan Sverige ta ledartröjan för ett hållbart flyg globalt, och på så sätt möta klimatutmaningen, säger Anna Wilson.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.164