23948sdkhjf

Epokresa på Kinnekulle

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En spännande resa genom geologin är att resa på Kinnekulle - Här går bussresan bokstavligen genom olika geologiska epoker.

Vad behövs för att besöksnäringen ska fortsätta att utvecklas på Kinnekulle? Denna fråga ställdes på ett par workshops som Destination Läckö-Kinnekulle AB genomförde tillsammans med aktörer från såväl företag som föreningar och andra turismrelaterade aktörer i höstas.

– Det var då många som eftersökte en guide som samlar ihop det stora men också splittrade utbudet av platser att besöka på vårt vackra blommande berg. Detta för att både göra det enklare för aktörerna att rekommendera varandra och för besökaren att hitta runt och få förståelse för allt spännande som finns att se och uppleva, säger Elin Sjöstedt , projektledare på Destination Läckö-Kinnekulle AB.

Med detta i åtanke började arbetet med en projektansökan till Leader Nordvästra Skaraborg.*Ansökan skrevs med ambitionen att använda Kinnekulles unika historia för att skapa en tematiserad rundresa och därmed binda samman besöksmålen och skapa en mer enhetlig destination. När man började att lägga det pussel som utgör Kinnekulles historia så märktes snart att det fanns ett gemensamt tema som kan skapa en helhet – nämligen bergets unika geologi. För ett par veckor sedan kom beskedet från Leader Nordvästra Skaraborg att de beviljar projektet som kommer att pågå i två år.

Under arbetet med ansökan engagerades Husaby hembygdsförening och Götene pastorat som gillade idén. De visade upp de fantastiska tornrummen i Husaby kyrka som innehar mycket levande historia med stark anknytning till geologin.

– Det är roligt att få möjlighet att lyfta fram tornrummen och åskådliggöra Husabys historia på ett mer tilltalande sätt, säger Kjell Gustafsson , Husaby kyrkoråd/Götene pastorat.

I projektet kommer en rundresa att skapas utifrån 7 identifierade epoker som behandlar olika delar av historien och som binds samman under det gemensamma temat med geologi.Husaby blir ett nav för rundresan och man kommer i samarbete med pastoratet att bygga en utställning i tornrummen.

Vidare kommer dokumentation och intervjuer ligga till grund för en kunskapsbank som blir fundamentet till informationen som ska leda besökaren runt på Kinnekulle. Man kommer kunna ta del av informationen både genom fysiska skyltar och broschyrer samt en digital guide. På vissa av besöksmålen kommer det vara guidningar under sommaren samt kulturevenemang.

*Leader är en form av EU-projekt som kan översättas till ”lokalt ledd utveckling”. Det innebär att initiativ som kommer från lokala platser får finansiering om man kan medfinansiera projektet själva. Finansieringen kan dock vara i form av att man lägger ned ett visst antal timmar i ideell tid på projektet.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Tallinns julmarknad bäst!

Av alla Europas julmarknader har Tallinns julmarknad röstats fram till den allra bästa att besöka under juletid - marknaden har varit omskriven i Resforum tidigare år.

Larsen vann Bemötandepriset

Kryssningsavslutning i Göteborg

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Arkiv
Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Sänd till en kollega

0.097