Sällsynta lemurer till Furuvik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 mars, på World Wildlife Day, flyttart två nya lemurer av arten röd vari in på Furuvik - En godbit för djurintresserade bussturister.

De nya lemurerna heter Mangoro och Mandry , en hane och en hona, och de kommer förhoppningsvis få egna ungar, som ett led i bevarandearbetet av den röda varin där Furuvik är en viktig pusselbit. Arten är svårt hotad i dag.

Den röda varin tillhör familjen lemurer och återfinns idag endast i ett litet område på nordöstra Madagaskar. Det främsta hotet mot arten är, liksom för många andra arter, skogsskövling men den jagas även för sitt kötts skull. Bevarande av hotade arter är idag en gemensam uppgift för världens djurparker och Furuviksparken strävar efter att bidra så mycket som möjligt i detta viktiga uppdrag. Som ett led i bevarandearbetet har man nu välkomnat ett par av en ny art till parken, nämligen röd vari (Varecia Rubra) som är kritiskt hotad. Hanen (Mangoro) och honan (Mandry) kommer förhoppningsvis få ungar som kan bidra till det bevarandeprogram som arten ingår i. Bevarandeprogrammet har idag cirka 400 individer och styrs av den europeiska djurparksorganisationen EAZA.

– Vi har stor respekt för vårt uppdrag som djurpark. Därför arbetar vi idag systematiskt och långsiktigt med våra djur. Vår strategi är att så många av våra arter och individer som möjligt ska ingå i de bevarandeprogram som EAZA ansvarar för. Genom de ungar som Mangoro och Mandry förhoppningsvis kommer att få hjälper Furuviksparken till att förvalta och därmed skydda artens genetik på lång sikt, säger Daniel Hansson , djurchef i Furuviksparken.

För att uppmärksamma World Wildlife Day och presentera den nya arten har Furuvik under 10 dagar haft en tävling i deras sociala medier. Varje dag släpptes nya ledtrådar med fokus på bevarande av biologisk mångfald och dess hot. Den som varit uppmärksam har kunnat komma fram till rätt svar, vilket också är dagens avslöjande, nämligen den röda varin. Med tävlingen ville djurparken fira World Wildlife Day och samtidigt uppmärksamma allmänheten på vad som hotar jordens biologiska mångfald. Hotet mot vår planet är idag större än någonsin men genom att engagera och lyssna på de nya generationerna kan vi tillsammans göra stor skillnad!


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.15