Ojämlikt i kollektivtrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Internationella kvinnodagen 8 mars - Och forfarande är det långt kvar till jämställdhet inom kollektivtrafiken, enligt Gröna Bilister.

För ett år sedan gjorde Gröna Bilister en sammanställning av transportsystemet i Sverige ur ett genusperspektiv för att se vilka skillnader det egentligen finns mellan kvinnors och mäns resande. Vi kunde då konstatera att det fortfarande finns stora skillnader, både vad gäller val av färdmedel och resmönster. Exempelvis kör män mer bil än kvinnor som istället går, cyklar och åker kollektivt i högre utsträckning.

– Trafikanalys underlag visar att det är männen som drar det längsta strået i en bilcentrerad planering. Planering som däremot gynnar gång, cykel och kollektivtrafik är däremot bra för både klimat, hälsa och inte minst för att främja ett mer jämställt transportsystem för alla, säger Johanna Grant , ordförande i Gröna Bilister.

Gröna Bilister har i år tagit en titt på hur transportsystemet utvecklats sedan införandet av de jämställdhetspolitiska målen som funnits i Sverige i sin nuvarande form sedan början på 1990-talet. Utifrån de politiska mål som formulerats för transportplaneringen kan man konstatera att jämställdhet utgör en kärnfråga för transportplaneringen. Preciseringen av funktionsmålet för transportpolitiken lyder: “Arbetsformerna, genomförandet och resultatet av transportpolitiken medverkar till ett jämställt samhälle”. Enligt regeringens och riksdagens delmål för jämställdhet innebär det en jämn fördelning av makt och inflytande, ekonomisk jämställdhet, jämställd utbildning, jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet, jämställd hälsa samt att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

– Det finns dock fortfarande mycket att jobba med rörande jämställdhetsfrågan i transportsystemet, säger Alfred Andersson, projektledare i Gröna Bilister. Trafikanalys bedömer att väldigt lite skett på området sedan målen antogs i Sverige. Enligt den senaste nationella resvaneundersökningen 2011-14 är exempelvis mäns regionala resande nästan 25 procent längre än kvinnornas och inga större förändringar har skett sedan 2005/06.

Det finns även starka symboliska kopplingar mellan bilar och “maskulinitet”. 88 procent av de som lagförs för brott mot trafikbrottslagen är män. Detta kan jämföras med att män svarar för cirka 70 procent av bilkörandet.

För kvinnor har tillgången till arbetstillfällen inom området för arbetspendling visserligen ökat med knappt 10 procent från 2010 till 2014, men det ökade ännu mer, drygt 14 procent, för männen under samma period. Representationen av kvinnor i regionala kollektivtrafikmyndigheter ligger under 40 procent och det gäller även inom transportplanering på kommunal nivå.

– Eftersom transportsystemet utgör så stor del av vår samhällsstruktur är det viktigt att frågor om jämställdhet även genomsyrar planering och beslutsfattande, kommenterar Jenni Nylander, ledamot i Gröna Bilister. Hon fortsätter:

– Det råder idag en könsobalans inom områden där system formas och implementeras, exempelvis inom IT där män är överrepresenterade. För att uppnå jämställdhetsmålen är det viktigt att pågående trender som digitalisering och automatisering av fordon präglas av jämnare representation av kvinnor och män i beslutssituationer. Men även ungdomar behöver få chansen att komma med inspel under beslutsprocesser, det är trots allt de som ska leva med planeringsbesluten framöver.

Ett annat exempel där det råder obalans mellan könen är inom det svenska transportsystemets opinionsbildare för bilism. Branschorganisationen Bil Sweden, där åtta av åtta styrelsemedlemmar är män, har sedan 1941 tryckt på gasen för mer vägbyggen och biltätare samhällen. Deras ständiga vapendragare Kungliga Automobil Klubben (KAK) har bevarat bilismens intressen sedan 1903 och har en styrelse bestående av 10 män och en kvinna. Motormännens Riksförbund (M), grundad 1922, har en betydligt mer jämställd förbundsstyrelse bestående av sex män och fem kvinnor - dock kanske man skulle fundera på ett namnbyte till nästa årsmöte?

– Bilismens förespråkare representeras generellt sett av män och gynnar många gånger föråldrade intressen som leder till ökad bilism. Klimatutmaningen kräver radikala utsläppsminskningar och i det ingår en minskad bilanvändning, framförallt i städer, vilket leder utvecklingen mot något som ligger närmare hur kvinnor väljer att resa. Gröna Bilister är en oberoende förening och vill uppnå hållbar mobilitet som är attraktiv och som fungerar för alla samhällsmedborgare. I den kontexten går jämställdhet hand i hand och bör vara allas prioritet som jobbar med transportfrågor, säger Johanna Grant.

Rapporterna Uppföljning av de transportpolitiska målen och Jämställdhetsanalys av trender inom transportsektorn, utgivna av Trafikanalys, har legat till grund för undersökningen.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.17