SJ-biljett med Swish
Sedan 6 mars kan SJ:s resenärer betala resan med den mobila betaltjänsten Swish - Ett enkelt och snabbt sätt att fixa tågresan.
– Swish är ett bra exempel på hur vi ständigt utvecklar våra digitala kanaler för att hela tiden erbjuda bättre tjänster och ökad valfrihet, säger Jenny Gejke , Chef kanalutveckling på SJ.
Via SJ Service center har kunderna kunnat betala med Swish under en testperiod i januari. Gensvaret har varit positiv, främst vid köp med mobilen.
Av SJ:s Prio-medlemmar* köper cirka 20 procent sina resor via appen. Totalt gör 93 procent av SJs Prio-medlemmar sina biljettköp på sj.se eller i appen. Swish gör i många fall dessa köp lite enklare.
– SJ är ett av de reseföretag som ligger längst fram i den digitala utvecklingen och det ska bli roligt att se om flera stora reseföretag kommer att ta emot betalningar via Swish framöver, säger Jenny Gejke.
Mobilapplikationen Swish är ett populärt betalsätt. Drygt 5 miljoner svenskar, mer än varannan svensk, använder Swish och cirka 100 000 nya användare tillkommer varje månad. Inom loppet av 3,5 år har drygt 60 procent av alla svenskar mellan 15-79 år anslutit sig till Swish.
*Undersökning i januari bland 1 300 SJ Prio-medlemmar.