23948sdkhjf

Det våras för bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
Att resa med buss är ett av de mest miljövänliga sätten att resa. Stadsbussarna blir som bekant allt mer elektriska om de nu inte envisas med att köra på biogas, men också turistbussarna släpper ut allt mindre och alla kommer snart att kunna köras fossilfritt på biobränsle. Om nu bara regeringen kunde fatta beslut om vad som ska gälla för de olika alternativa drivmedel som marknaden erbjuder, exempelvis HVO. Det borde gjorts för länge sedan för att fordonstillverkarna ska hinna ställa om men senaste budet är att det får vänta till höstbudgeten. Då är det inte långt kvar, eftersom den nya lagen om bränsleskatt börjar gälla 1 januari 2018.

Så om branschen sluppit klåfingriga och till synes enögda myndigheter, krångliga regler och försening av otroligt viktiga beslut så hade det verkligen börjat våras för bussen på allvar precis som den meteorologiska våren som rullar genom Sverige i denna tid. Bussen är värd mycket högre status och borde ses som det bästa sättet att resa. Bussresan i sig är en upplevelse som med råge slår flygets transport a la sardinburk.
”Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.”
En strof ur Karin Boyes dikt ”I rörelse” ur diktsamlingen Härdarna som utgavs för 90 år sedan men som är evigt aktuell, och bokstavligen aktuell för dagens bussresor.

För visst går något förlorat med flygresan, att dimpa ner på en destination fjärran eller nära tar bort avståndskänslan. Rom, Prag eller Belgrad ligger ett par flygtimmar bort, men den som åkt buss till städerna får en helt annan reseupplevelse med de skiftande landskapen som passeras på vägen dit. Dessutom är bussresan betydligt mindre klimat- och miljöpåverkande än flygresan. Men medan flyget så att säga flyger högt över gränser och regelverk måste bussen trassla sig fram genom ett allt krångligare Regeleuropa medan bussföretagaren drömmer om bättre tider utan den byråkrati som hotar resefriheten.

Men en värld helt utan byråkrater är nog bara en illusion omöjlig att uppnå, dock är det fullt möjligt att göra tillvaron bättre för den miljövänliga turistbussresan. Angeläget då att driva på för att underlätta så mycket som det byråkratiskt är möjligt för turistbussens miljövänliga framfart. Branschens organisationer gör vad de kan för att försöka påverka beslutsfattarna med skiftande framgång. I år sägs det finnas hopp om en anpassning till europeisk standard vad gäller tillsynen av kör- och vilotidsreglerna i Sverige. Frågan ska åter dryftas på Busstorget som i år genomförs på Hooks Herrgård söder om Jönköping i början av april, mötet för bussresebranschens alla aktörer. Det ryktas alltså om vissa justeringar av det stelbenta, föga bussanpassade arbetssättet som präglat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. Vi får hoppas att någon kan rå på den myndighetens cyklopiska sätt att hantera bussbranschen som lämnat mycket i övrigt att önska allt sedan myndigheten skapades.

Ett annat ämne som för första gången tas upp på Busstorget är design av turistbussar. Något som kan ha riktigt stor betydelse vilket visar sig i detta nummer om entreprenören som kämpar mot strömmen för att lyfta turistbussresan i Sverige och i Europa. Som bussföretagare är det viktigt att tro på det man gör och på så vis driva på busstillverkare att också bygga bättre turistbussar, enligt entreprenören. Men fordonstillverkarna riktar framför allt in sig på att sälja buss till de stora som kör upphandlad skattesubventionerad linjetrafik. Många jätteupphandlingar väntar och där våras det sannerligen för kanske tusen bussar och framför allt för dem som vinner kontrakten och fordonstillverkarna som ska leverera bussarna.

Bussresebranschens aktörer köper knappast mer än två bussar i taget och trots att företagen är välskötta och lever efter marknadsekonomiska villkor utan subventioner så har de svårt att få tillverkarna att lyssna efter som det ur deras perspektiv handlar om så små affärer. Men tänk litet längre – om det blir möjligt att utveckla turistbussen så kommer fler att åka med och med många mindre bussföretag som beställare blir det ändå en hel del bussar att sälja. Om bussarna får högre status kommer allt fler att få uppleva bussresan som vägen som är mödan värd. Så låt oss hoppas på en riktig vår för alla slags bussar, inte minst att det äntligen blir vår för turistbussen!

Thomas Dietl
chefredaktör RESFORUM
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Arkiv

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arriva kör Pågatågen

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Självkörande bussar - i Borås!

Julita Gård vann turistpris

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Sänd till en kollega

0.149