Det våras för bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
Att resa med buss är ett av de mest miljövänliga sätten att resa. Stadsbussarna blir som bekant allt mer elektriska om de nu inte envisas med att köra på biogas, men också turistbussarna släpper ut allt mindre och alla kommer snart att kunna köras fossilfritt på biobränsle. Om nu bara regeringen kunde fatta beslut om vad som ska gälla för de olika alternativa drivmedel som marknaden erbjuder, exempelvis HVO. Det borde gjorts för länge sedan för att fordonstillverkarna ska hinna ställa om men senaste budet är att det får vänta till höstbudgeten. Då är det inte långt kvar, eftersom den nya lagen om bränsleskatt börjar gälla 1 januari 2018.

Så om branschen sluppit klåfingriga och till synes enögda myndigheter, krångliga regler och försening av otroligt viktiga beslut så hade det verkligen börjat våras för bussen på allvar precis som den meteorologiska våren som rullar genom Sverige i denna tid. Bussen är värd mycket högre status och borde ses som det bästa sättet att resa. Bussresan i sig är en upplevelse som med råge slår flygets transport a la sardinburk.
”Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.”
En strof ur Karin Boyes dikt ”I rörelse” ur diktsamlingen Härdarna som utgavs för 90 år sedan men som är evigt aktuell, och bokstavligen aktuell för dagens bussresor.

För visst går något förlorat med flygresan, att dimpa ner på en destination fjärran eller nära tar bort avståndskänslan. Rom, Prag eller Belgrad ligger ett par flygtimmar bort, men den som åkt buss till städerna får en helt annan reseupplevelse med de skiftande landskapen som passeras på vägen dit. Dessutom är bussresan betydligt mindre klimat- och miljöpåverkande än flygresan. Men medan flyget så att säga flyger högt över gränser och regelverk måste bussen trassla sig fram genom ett allt krångligare Regeleuropa medan bussföretagaren drömmer om bättre tider utan den byråkrati som hotar resefriheten.

Men en värld helt utan byråkrater är nog bara en illusion omöjlig att uppnå, dock är det fullt möjligt att göra tillvaron bättre för den miljövänliga turistbussresan. Angeläget då att driva på för att underlätta så mycket som det byråkratiskt är möjligt för turistbussens miljövänliga framfart. Branschens organisationer gör vad de kan för att försöka påverka beslutsfattarna med skiftande framgång. I år sägs det finnas hopp om en anpassning till europeisk standard vad gäller tillsynen av kör- och vilotidsreglerna i Sverige. Frågan ska åter dryftas på Busstorget som i år genomförs på Hooks Herrgård söder om Jönköping i början av april, mötet för bussresebranschens alla aktörer. Det ryktas alltså om vissa justeringar av det stelbenta, föga bussanpassade arbetssättet som präglat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. Vi får hoppas att någon kan rå på den myndighetens cyklopiska sätt att hantera bussbranschen som lämnat mycket i övrigt att önska allt sedan myndigheten skapades.

Ett annat ämne som för första gången tas upp på Busstorget är design av turistbussar. Något som kan ha riktigt stor betydelse vilket visar sig i detta nummer om entreprenören som kämpar mot strömmen för att lyfta turistbussresan i Sverige och i Europa. Som bussföretagare är det viktigt att tro på det man gör och på så vis driva på busstillverkare att också bygga bättre turistbussar, enligt entreprenören. Men fordonstillverkarna riktar framför allt in sig på att sälja buss till de stora som kör upphandlad skattesubventionerad linjetrafik. Många jätteupphandlingar väntar och där våras det sannerligen för kanske tusen bussar och framför allt för dem som vinner kontrakten och fordonstillverkarna som ska leverera bussarna.

Bussresebranschens aktörer köper knappast mer än två bussar i taget och trots att företagen är välskötta och lever efter marknadsekonomiska villkor utan subventioner så har de svårt att få tillverkarna att lyssna efter som det ur deras perspektiv handlar om så små affärer. Men tänk litet längre – om det blir möjligt att utveckla turistbussen så kommer fler att åka med och med många mindre bussföretag som beställare blir det ändå en hel del bussar att sälja. Om bussarna får högre status kommer allt fler att få uppleva bussresan som vägen som är mödan värd. Så låt oss hoppas på en riktig vår för alla slags bussar, inte minst att det äntligen blir vår för turistbussen!

Thomas Dietl
chefredaktör RESFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.142