Det våras för bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
Att resa med buss är ett av de mest miljövänliga sätten att resa. Stadsbussarna blir som bekant allt mer elektriska om de nu inte envisas med att köra på biogas, men också turistbussarna släpper ut allt mindre och alla kommer snart att kunna köras fossilfritt på biobränsle. Om nu bara regeringen kunde fatta beslut om vad som ska gälla för de olika alternativa drivmedel som marknaden erbjuder, exempelvis HVO. Det borde gjorts för länge sedan för att fordonstillverkarna ska hinna ställa om men senaste budet är att det får vänta till höstbudgeten. Då är det inte långt kvar, eftersom den nya lagen om bränsleskatt börjar gälla 1 januari 2018.

Så om branschen sluppit klåfingriga och till synes enögda myndigheter, krångliga regler och försening av otroligt viktiga beslut så hade det verkligen börjat våras för bussen på allvar precis som den meteorologiska våren som rullar genom Sverige i denna tid. Bussen är värd mycket högre status och borde ses som det bästa sättet att resa. Bussresan i sig är en upplevelse som med råge slår flygets transport a la sardinburk.
”Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.”
En strof ur Karin Boyes dikt ”I rörelse” ur diktsamlingen Härdarna som utgavs för 90 år sedan men som är evigt aktuell, och bokstavligen aktuell för dagens bussresor.

För visst går något förlorat med flygresan, att dimpa ner på en destination fjärran eller nära tar bort avståndskänslan. Rom, Prag eller Belgrad ligger ett par flygtimmar bort, men den som åkt buss till städerna får en helt annan reseupplevelse med de skiftande landskapen som passeras på vägen dit. Dessutom är bussresan betydligt mindre klimat- och miljöpåverkande än flygresan. Men medan flyget så att säga flyger högt över gränser och regelverk måste bussen trassla sig fram genom ett allt krångligare Regeleuropa medan bussföretagaren drömmer om bättre tider utan den byråkrati som hotar resefriheten.

Men en värld helt utan byråkrater är nog bara en illusion omöjlig att uppnå, dock är det fullt möjligt att göra tillvaron bättre för den miljövänliga turistbussresan. Angeläget då att driva på för att underlätta så mycket som det byråkratiskt är möjligt för turistbussens miljövänliga framfart. Branschens organisationer gör vad de kan för att försöka påverka beslutsfattarna med skiftande framgång. I år sägs det finnas hopp om en anpassning till europeisk standard vad gäller tillsynen av kör- och vilotidsreglerna i Sverige. Frågan ska åter dryftas på Busstorget som i år genomförs på Hooks Herrgård söder om Jönköping i början av april, mötet för bussresebranschens alla aktörer. Det ryktas alltså om vissa justeringar av det stelbenta, föga bussanpassade arbetssättet som präglat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. Vi får hoppas att någon kan rå på den myndighetens cyklopiska sätt att hantera bussbranschen som lämnat mycket i övrigt att önska allt sedan myndigheten skapades.

Ett annat ämne som för första gången tas upp på Busstorget är design av turistbussar. Något som kan ha riktigt stor betydelse vilket visar sig i detta nummer om entreprenören som kämpar mot strömmen för att lyfta turistbussresan i Sverige och i Europa. Som bussföretagare är det viktigt att tro på det man gör och på så vis driva på busstillverkare att också bygga bättre turistbussar, enligt entreprenören. Men fordonstillverkarna riktar framför allt in sig på att sälja buss till de stora som kör upphandlad skattesubventionerad linjetrafik. Många jätteupphandlingar väntar och där våras det sannerligen för kanske tusen bussar och framför allt för dem som vinner kontrakten och fordonstillverkarna som ska leverera bussarna.

Bussresebranschens aktörer köper knappast mer än två bussar i taget och trots att företagen är välskötta och lever efter marknadsekonomiska villkor utan subventioner så har de svårt att få tillverkarna att lyssna efter som det ur deras perspektiv handlar om så små affärer. Men tänk litet längre – om det blir möjligt att utveckla turistbussen så kommer fler att åka med och med många mindre bussföretag som beställare blir det ändå en hel del bussar att sälja. Om bussarna får högre status kommer allt fler att få uppleva bussresan som vägen som är mödan värd. Så låt oss hoppas på en riktig vår för alla slags bussar, inte minst att det äntligen blir vår för turistbussen!

Thomas Dietl
chefredaktör RESFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Danskt VM - även för svenskar

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Capçanes grottmålningar

Arkiv

Kulturnatt i Tel Aviv

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Porträtt av Estland i Stockholm

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba fågor…

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Sänd till en kollega

0.122