Fler alternativ till Norge

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svenska Norge-pendlare får nya alternativ med expressbussar - Från 27 mars blir det fler möjligheter att resa med Nettbuss.

Från 27 mars angör Nettbuss express-bussar hållplatsen vid Kalnes sjukhus på väg till och från Oslo. Den nya hållplatsen i linjenätet på den norska sidan innebär utökade resmöjligheter med Nettbuss express-bussarna som gör stopp vid Kalnes sjukhus alla dagar i veckan. Det innebär en fördubbling av antalet avgångar till och från Sarpsborgsområdet vilket är en fördel både för arbetspendlande sjukvårdspersonal från Sverige och för övriga besökare till och från sjukhusområdet.

Nettbuss express trafikerar sedan tidigare E6:an till och från Oslo med hållplats i Sarpsborg och Moss på den norska sidan. Den nytillkomna hållplatsen innebär ett stopp några kilometer norr om Sarpsborg i Östfold där Kalnes sjukhus ligger. I samband med att Kalnes sjukhus öppnade verksamheten för allmänheten i november 2016 har resebehovet ökat successivt. Sjukhuset är idag den största arbetsplatsen i Östfold med fler än 5000 anställda och många av dem pendlar dagligen till arbetet.

Mot denna bakgrund har bussbolaget valt att inkludera Kalnes sjukhus som en hållplats längs den befintliga linjen mellan Oslo – Göteborg – Köpenhamn som Nettbuss express-bussarna trafikerar. Genom att erbjuda resalternativ med buss blir det smidigt för arbetspendlare från näraliggande kommuner i Sverige såsom Tanum, Uddevalla och Göteborg att ta sig till och från sin arbetsplats.

Det är en stor fördel för all trafik att sjukhusbyggnaden har ett strategiskt läge vid E6:an vilket underlättar transporten till och från området. Även busshållplatsen har en bra placering för att Nettbuss express-bussarna ska kunna stanna nära sjukhusets huvudentré för på- och avstigning.
I samband med att hållplatsen blir nytillskott i linjenätet införs också nya pendlarkort för resor till och från Kalnes sjukhus.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.288