23948sdkhjf

Hallå där - Demian Horst!

Rt-forum har spårat upp en av de tunga gästerna vid Busstorget 2017 i Hooks Herrgård - Demian Horst, expert på design av turistbussar.
Busstorget 2017 gästas av Demian Horst, programdirektör för Transportdesign och tillförordnad rektor för strategiskt samarbete vid Institutet för Design, Umeå Universitet - hängde ni med i den långa titeln? Han kommer till Busstorget vid Hooks Herrgård 7 april för att tala om nya idéer när det gäller design av turistbussar. Klicka HÄR för att anmäla deltagande och få mer information om hela programmet! Busstorget arrangeras av Sveriges Bussföretag tillsammans med de stora fordonsleverantörerna 6-7 april i härlig herrgårdsmiljö ett par mil söder om Jönköping. Missa inte detta viktiga branschmöte!

Demian Horst är från Brasilien men har tyska rötter. Karriären startade 1998 i samband med att han började jobba hos en lokal busskonstruktör och tillverkningsindustri som ägdes av svenska immigranter i södra Brasilien. Han har därefter varit medarbetare i ett antal företag inom fordonsindustrin som exempelvis General Motors i Tyskland och Saab Automobil i Sverige.

Vad får en man från det varma Brasilien att söka sig till det kalla norra Sverige?
– Sverige är ett riktigt exotiskt land ur ett brasilianskt perspektiv! Jag har alltid beundrat skandinavisk design och det var det som fick mig att upptäcka Umeå Institute of Design (UID), den enda nordiska skolan som kunde erbjuda en Masters i fordonsdesign på den tiden, säger Demian Horst till Rt-forum.

Kan du berätta litet om vad du tänker berätta för branschen när du besöker Busstorget?
– Min plan är att ta upp olika aspekter om hur bussar kan komma att se ut i framtiden. Här vid UID har vi spekulerat en hel del om den saken och det ska bli intressant att sprida en del av de här idéerna vidare för diskussion i ett forum som Busstorget.

Dagens turistbussar - hur kan smart design göra dem ännu bättre i framtiden?
– Jag tror att det finns mycket som kan göras bättre. Det är mer en fråga om hur långt framåt vi tänker oss att se, Om vi talar om en nära framtid så ser vi förbättrad effektivitet ur ett hållbarhetsperspektiv, säkerhet för fotgängare och upplevelsen för passagerare, där spelar designen en nyckelroll. På längre sikt tror jag att turistbussarna kommer att utsättas för ännu tuffare konkurrens från andra transportslag och kanske till och med radikala förändringar av tjänster vilket kommer att kräva betydande förändringar av fordonets själva arkitektur för att bussen ska kunna hävda sig. Det här öppnar för många olika designmöjligheter i framtiden.
Berätta om de största utmaningarna nu och under åren som kommer när det handlar om turistbussar och bussdesign?
– De största utmaningarna långsiktigt tror jag blir att kunna visa på relevansen av sådana fordon som turistbussen i en framtid där smart rörlighet kan erbjuda ett bredare utbyte av hållbara transportlösningar för användarna. Den mest omedelbara utmaningen kommer däremot att handla om en effektiv övergång till ren energi med tydliga mål som snart kommer att införas genom lagstiftning. Trots den tekniska karaktären av en sådan utmaning tror jag att samverkan mellan många olika partners är nyckeln till lösningen. Här kommer design att spela en viktig förbindelseroll mellan dem.

Slutligen - hur skulle du vilja förändra bussarna du åker med i Umeå och på andra ställen?
– Jag tror att kollektivtrafiken är ganska bra i Umeå. Jag önskar dock att bussresan skulle vara en mer tillfredställande upplevelse i flera nivåer. Vissa aspekter är ekonomiska, andra är fysiska eller rent känslomässiga. Pendling med buss kan bli en mer spontan, bekvämare, roligare upplevelse. Resan ska också kunna vara mer privat eller social beroende på dina behov eller ditt humör just för tillfället. Det kan också bli billigare i allmänhet att åka med buss tror jag. Enligt min mening finns det fortfarande inte tillräckligt med incitament för att få ett bredare spektrum av människor att gilla kollektivresan eller resan med express- och turistbussen. Faktiskt är den stora saken just ett komplext designproblem som jag är övertygat om att branschen både kan lösa och utveckla så att många fler väljer bussresan i framtiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141