Kommunal trafik bäst?
Ja den rubriken tycks ha fog för ett utropstecken om vi ska tro på en ny kundnöjdhetsundersökning - Två kommunägda bolag toppar.
– Helt fantastiskt! Vi är jätteglada att så många vill resa med oss och att man rekommenderar andra att göra samma sak. Det är det bästa betyg man kan få säger Mattias Bergh , chef för Karlstadsbuss.
NPS mäter kundlojalitet och är numera ett vanligt förekommande mått i kundundersökningar. NSP bygger på frågan: ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera dina vänner och bekanta att åka med bolaget”?
NSP-modellen ger en tydlig bild över hur stor andel ambassadörer respektive kritiker bolaget har. Vad som är ett normalt värde för NSP varierar utifrån bransch och konkurrenssituation. Ett genomsnitt av företag inom svenskt näringsliv ligger på ett NSP runt 10-15 procent. Värdet för Karlstadsbuss i den senaste mätningen var 32 procent och för Luleå Lokaltrafik 25 procent. Det nationella snittet ligger på -7 (minus) procent.