Släpp elbussen fri!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
ELEKTRISKT - DET ÄR nåt konstigt med det. I alla fall när det kommer till hur elfordon inom kollektivtrafiken ska beskattas. För medan alla eldrivna spårfordon slipper skatta för elen som driver dem måste den eldrivna bussen betala, ett faktum som dock inte gäller trådbussarna. Bortsett från den lilla trådbussrenässansen i Landskrona 2003 så har det inte funnits någon mera omfattande trådbusstrafik i Sverige sedan vänstertrafiken avskaffades 1967. Eldrivet inom kollektivtrafiken var under många år lika med spårtrafik som politiker av alla tänkbara färger nästan alltid vurmar för.

FÖR SOM VI läser i Skatteverkets regelverk om skattefri el så gäller det endast ”förbrukning i tåg eller annat spårbundet transportmedel”. Inga spår? Då blir det skatt. Men det är ju en elbuss? Spelar ingen roll om den saknar tråd. Nu när batteridrivna elbussar introduceras på den svenska marknaden blir snedvridningen otrevligt uppenbar. Elbussen drabbas av en väsentlig årlig merkostnad som exempelvis spårvagnen slipper. Det här bromsar elbussarna från att få en växande marknadsandel inom den bussburna kollektivtrafiken. Elbussen är redan dyrare i inköp, så där skulle en elskattefrihet väga tungt i valet mellan fossilfria alternativ.

BAKOM DEN BAKVÄNDA ordningen ligger EU-regler, ett Direktiv 2003/96/EG. Den svenska regeringen rår alltså inte över frågan även om det hade varit klädsamt med någon slags agerande från den sidan eftersom sagda regering säger sig vilja gynna fossilfri kollektivtrafik där elbussen kör i en klass för sig, helt utan utsläpp. Även EU vill gärna se attraktivare kollektivtrafik med ny skonsammare teknik – gärna elbussar. Men ingen har lyft ett finger för att sprätta iväg det korkade direktivet som ligger som en hämsko över den utveckling som alla styrande säger sig vilja gynna. Om vi nu ska tro på vad de säger.

I STÄLLET HAR svenska och danska branschorganisationer gjort gemensam sak och skickat en skrivelse till Bryssel med krav på elskattefrihet också för elbussen – undertecknad av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Trafikselskaberne och Dansk Busvognmænd. Skrivelsen kräver det för en lekman självklara att det ska råda lika skattevillkor för bussar och spårfordon som drivs av el. Vi får hoppas att EU läser och begrundar den föreslagna nya formuleringen att skattebefrielse ska gälla elektricitet som används för person- och godstrafik på järnväg, med tunnelbana, med spårvagn eller buss.

ELEKTRISKT DET STRÖMMAR ju som ni vet, härs och tvärs igenom tråden, sjöng bondkomikern Skånske Lasse på 1920-talet och senare Hasse & Tage. Ibland verkar det mera som kortslutning hos EU:s beslutsfattare eller kanske snarare strömavbrott i hjärnkontorets avdelning för logiskt tänkande. För hur lång tid ska det behöva ta att ändra ett 14-årigt EU-direktiv som var gammalt redan när det infördes?

MEN STOLLIGHETERNA FINNS också på hemmaplan, som regeringens så kallade elbusspremie. Det är bara det att inget privat bussbolag kan söka premien, bara de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller kommuner som kör kollektivtrafik i egen regi. En handfull ansökningar har inkommit för bedömning med så vitt känt noll resultat. Vad var tanken här? Det verkar ha blivit kortslutning direkt och här hjälper det inte att skylla på EU-regler som många trängda politiker plägar göra. Nej, se till att fixa det här bums! Låt alla bussbolag, privata som offentligägda, söka premien så att elbussarna kan sätta fart mot en avgasfri stadsmiljö. Det vinner alla på.

THOMAS DIETL
chefredaktör TRAFIKFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Porträtt av Estland i Stockholm

Arkiv

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Sista smakresan med Bengtsson

Mariestads Islagrad Rothpils är inspirerad av Berlin där bryggmästaren Richard Bentsson startade sin karriär inom öl - Det handlar om en ädel brygd i samma klass som föregångarna, läs mer här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Plus

Proffsig hemsida för alla

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Nytt på Birka 2018

Plus

5 snabba fågor…

Plus

Fint flyt för Birka

Satu Andersson kom till Birka Cruises sommaren 2013 och i sommar har hon varit vd för rederiet i fem år. Rederiet har profilerat sig på just kryssningar av olika längd och inriktning och kryssningar ligger i tiden.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Plus

Julen - väl värd en marknad

Plus

Julmarknader i grannländerna

RT-Forum har här plockat ihop några i Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland.

Sjöstedt till Peru

Nora-pärla öppnar

Leap flyger in

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Det går bra för BRA

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Sänd till en kollega

0.132