23948sdkhjf

Släpp elbussen fri!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
ELEKTRISKT - DET ÄR nåt konstigt med det. I alla fall när det kommer till hur elfordon inom kollektivtrafiken ska beskattas. För medan alla eldrivna spårfordon slipper skatta för elen som driver dem måste den eldrivna bussen betala, ett faktum som dock inte gäller trådbussarna. Bortsett från den lilla trådbussrenässansen i Landskrona 2003 så har det inte funnits någon mera omfattande trådbusstrafik i Sverige sedan vänstertrafiken avskaffades 1967. Eldrivet inom kollektivtrafiken var under många år lika med spårtrafik som politiker av alla tänkbara färger nästan alltid vurmar för.

FÖR SOM VI läser i Skatteverkets regelverk om skattefri el så gäller det endast ”förbrukning i tåg eller annat spårbundet transportmedel”. Inga spår? Då blir det skatt. Men det är ju en elbuss? Spelar ingen roll om den saknar tråd. Nu när batteridrivna elbussar introduceras på den svenska marknaden blir snedvridningen otrevligt uppenbar. Elbussen drabbas av en väsentlig årlig merkostnad som exempelvis spårvagnen slipper. Det här bromsar elbussarna från att få en växande marknadsandel inom den bussburna kollektivtrafiken. Elbussen är redan dyrare i inköp, så där skulle en elskattefrihet väga tungt i valet mellan fossilfria alternativ.

BAKOM DEN BAKVÄNDA ordningen ligger EU-regler, ett Direktiv 2003/96/EG. Den svenska regeringen rår alltså inte över frågan även om det hade varit klädsamt med någon slags agerande från den sidan eftersom sagda regering säger sig vilja gynna fossilfri kollektivtrafik där elbussen kör i en klass för sig, helt utan utsläpp. Även EU vill gärna se attraktivare kollektivtrafik med ny skonsammare teknik – gärna elbussar. Men ingen har lyft ett finger för att sprätta iväg det korkade direktivet som ligger som en hämsko över den utveckling som alla styrande säger sig vilja gynna. Om vi nu ska tro på vad de säger.

I STÄLLET HAR svenska och danska branschorganisationer gjort gemensam sak och skickat en skrivelse till Bryssel med krav på elskattefrihet också för elbussen – undertecknad av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Trafikselskaberne och Dansk Busvognmænd. Skrivelsen kräver det för en lekman självklara att det ska råda lika skattevillkor för bussar och spårfordon som drivs av el. Vi får hoppas att EU läser och begrundar den föreslagna nya formuleringen att skattebefrielse ska gälla elektricitet som används för person- och godstrafik på järnväg, med tunnelbana, med spårvagn eller buss.

ELEKTRISKT DET STRÖMMAR ju som ni vet, härs och tvärs igenom tråden, sjöng bondkomikern Skånske Lasse på 1920-talet och senare Hasse & Tage. Ibland verkar det mera som kortslutning hos EU:s beslutsfattare eller kanske snarare strömavbrott i hjärnkontorets avdelning för logiskt tänkande. För hur lång tid ska det behöva ta att ändra ett 14-årigt EU-direktiv som var gammalt redan när det infördes?

MEN STOLLIGHETERNA FINNS också på hemmaplan, som regeringens så kallade elbusspremie. Det är bara det att inget privat bussbolag kan söka premien, bara de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller kommuner som kör kollektivtrafik i egen regi. En handfull ansökningar har inkommit för bedömning med så vitt känt noll resultat. Vad var tanken här? Det verkar ha blivit kortslutning direkt och här hjälper det inte att skylla på EU-regler som många trängda politiker plägar göra. Nej, se till att fixa det här bums! Låt alla bussbolag, privata som offentligägda, söka premien så att elbussarna kan sätta fart mot en avgasfri stadsmiljö. Det vinner alla på.

THOMAS DIETL
chefredaktör TRAFIKFORUM


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Norweigian in efter flygkonkursen

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ryslig Hallowen i Kolmården

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Koldioxid - så tungt väger resmålet

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Sänd till en kollega

0.138