23948sdkhjf

Släpp elbussen fri!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen
ELEKTRISKT - DET ÄR nåt konstigt med det. I alla fall när det kommer till hur elfordon inom kollektivtrafiken ska beskattas. För medan alla eldrivna spårfordon slipper skatta för elen som driver dem måste den eldrivna bussen betala, ett faktum som dock inte gäller trådbussarna. Bortsett från den lilla trådbussrenässansen i Landskrona 2003 så har det inte funnits någon mera omfattande trådbusstrafik i Sverige sedan vänstertrafiken avskaffades 1967. Eldrivet inom kollektivtrafiken var under många år lika med spårtrafik som politiker av alla tänkbara färger nästan alltid vurmar för.

FÖR SOM VI läser i Skatteverkets regelverk om skattefri el så gäller det endast ”förbrukning i tåg eller annat spårbundet transportmedel”. Inga spår? Då blir det skatt. Men det är ju en elbuss? Spelar ingen roll om den saknar tråd. Nu när batteridrivna elbussar introduceras på den svenska marknaden blir snedvridningen otrevligt uppenbar. Elbussen drabbas av en väsentlig årlig merkostnad som exempelvis spårvagnen slipper. Det här bromsar elbussarna från att få en växande marknadsandel inom den bussburna kollektivtrafiken. Elbussen är redan dyrare i inköp, så där skulle en elskattefrihet väga tungt i valet mellan fossilfria alternativ.

BAKOM DEN BAKVÄNDA ordningen ligger EU-regler, ett Direktiv 2003/96/EG. Den svenska regeringen rår alltså inte över frågan även om det hade varit klädsamt med någon slags agerande från den sidan eftersom sagda regering säger sig vilja gynna fossilfri kollektivtrafik där elbussen kör i en klass för sig, helt utan utsläpp. Även EU vill gärna se attraktivare kollektivtrafik med ny skonsammare teknik – gärna elbussar. Men ingen har lyft ett finger för att sprätta iväg det korkade direktivet som ligger som en hämsko över den utveckling som alla styrande säger sig vilja gynna. Om vi nu ska tro på vad de säger.

I STÄLLET HAR svenska och danska branschorganisationer gjort gemensam sak och skickat en skrivelse till Bryssel med krav på elskattefrihet också för elbussen – undertecknad av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Trafikselskaberne och Dansk Busvognmænd. Skrivelsen kräver det för en lekman självklara att det ska råda lika skattevillkor för bussar och spårfordon som drivs av el. Vi får hoppas att EU läser och begrundar den föreslagna nya formuleringen att skattebefrielse ska gälla elektricitet som används för person- och godstrafik på järnväg, med tunnelbana, med spårvagn eller buss.

ELEKTRISKT DET STRÖMMAR ju som ni vet, härs och tvärs igenom tråden, sjöng bondkomikern Skånske Lasse på 1920-talet och senare Hasse & Tage. Ibland verkar det mera som kortslutning hos EU:s beslutsfattare eller kanske snarare strömavbrott i hjärnkontorets avdelning för logiskt tänkande. För hur lång tid ska det behöva ta att ändra ett 14-årigt EU-direktiv som var gammalt redan när det infördes?

MEN STOLLIGHETERNA FINNS också på hemmaplan, som regeringens så kallade elbusspremie. Det är bara det att inget privat bussbolag kan söka premien, bara de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller kommuner som kör kollektivtrafik i egen regi. En handfull ansökningar har inkommit för bedömning med så vitt känt noll resultat. Vad var tanken här? Det verkar ha blivit kortslutning direkt och här hjälper det inte att skylla på EU-regler som många trängda politiker plägar göra. Nej, se till att fixa det här bums! Låt alla bussbolag, privata som offentligägda, söka premien så att elbussarna kan sätta fart mot en avgasfri stadsmiljö. Det vinner alla på.

THOMAS DIETL
chefredaktör TRAFIKFORUM
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Malmö-Ohrid direkt

En ny direktlinje med flyg till staden Ohrid i Makedonien från Malmö kan vara av intresse för gruppresearrangörer att känna till – trafiken startade 14 januari.

Sjöberg ny vd för Stromma

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

100 redan anmälda!

100 personer inom och omkring bussresebranschen har redan anmält sig till Busstorget – betydligt fler än vid samma tid förra året, så se till att säkra plats för Busstorget 2019.

Arkiv

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Finnair säkraste flygbolaget

Flygrekord för Norweigian

Mindre regelrytteri – eller?

Hur gick det med Transportstyrelsens ändrade hantering av kör- och vilotidsregelverket som infördes 1 mars 2018? – det redovisas på Busstorget 11-12 april i Tylösand!

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

Vinn hotellnatt på Busstorget

Ännu finns möjligheten att vinna ett dubbelrum på Hotel Tylösand under branschmötet Busstorget 2019 – men det brådskar, den som vill tävla måste göra det före 11 januari!

Plus

5 snabba frågor...

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.131