23948sdkhjf

Släpp elbussen fri!

ELEKTRISKT - DET ÄR nåt konstigt med det. I alla fall när det kommer till hur elfordon inom kollektivtrafiken ska beskattas. För medan alla eldrivna spårfordon slipper skatta för elen som driver dem måste den eldrivna bussen betala, ett faktum som dock inte gäller trådbussarna. Bortsett från den lilla trådbussrenässansen i Landskrona 2003 så har det inte funnits någon mera omfattande trådbusstrafik i Sverige sedan vänstertrafiken avskaffades 1967. Eldrivet inom kollektivtrafiken var under många år lika med spårtrafik som politiker av alla tänkbara färger nästan alltid vurmar för.

FÖR SOM VI läser i Skatteverkets regelverk om skattefri el så gäller det endast ”förbrukning i tåg eller annat spårbundet transportmedel”. Inga spår? Då blir det skatt. Men det är ju en elbuss? Spelar ingen roll om den saknar tråd. Nu när batteridrivna elbussar introduceras på den svenska marknaden blir snedvridningen otrevligt uppenbar. Elbussen drabbas av en väsentlig årlig merkostnad som exempelvis spårvagnen slipper. Det här bromsar elbussarna från att få en växande marknadsandel inom den bussburna kollektivtrafiken. Elbussen är redan dyrare i inköp, så där skulle en elskattefrihet väga tungt i valet mellan fossilfria alternativ.

BAKOM DEN BAKVÄNDA ordningen ligger EU-regler, ett Direktiv 2003/96/EG. Den svenska regeringen rår alltså inte över frågan även om det hade varit klädsamt med någon slags agerande från den sidan eftersom sagda regering säger sig vilja gynna fossilfri kollektivtrafik där elbussen kör i en klass för sig, helt utan utsläpp. Även EU vill gärna se attraktivare kollektivtrafik med ny skonsammare teknik – gärna elbussar. Men ingen har lyft ett finger för att sprätta iväg det korkade direktivet som ligger som en hämsko över den utveckling som alla styrande säger sig vilja gynna. Om vi nu ska tro på vad de säger.

I STÄLLET HAR svenska och danska branschorganisationer gjort gemensam sak och skickat en skrivelse till Bryssel med krav på elskattefrihet också för elbussen – undertecknad av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Trafikselskaberne och Dansk Busvognmænd. Skrivelsen kräver det för en lekman självklara att det ska råda lika skattevillkor för bussar och spårfordon som drivs av el. Vi får hoppas att EU läser och begrundar den föreslagna nya formuleringen att skattebefrielse ska gälla elektricitet som används för person- och godstrafik på järnväg, med tunnelbana, med spårvagn eller buss.

ELEKTRISKT DET STRÖMMAR ju som ni vet, härs och tvärs igenom tråden, sjöng bondkomikern Skånske Lasse på 1920-talet och senare Hasse & Tage. Ibland verkar det mera som kortslutning hos EU:s beslutsfattare eller kanske snarare strömavbrott i hjärnkontorets avdelning för logiskt tänkande. För hur lång tid ska det behöva ta att ändra ett 14-årigt EU-direktiv som var gammalt redan när det infördes?

MEN STOLLIGHETERNA FINNS också på hemmaplan, som regeringens så kallade elbusspremie. Det är bara det att inget privat bussbolag kan söka premien, bara de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller kommuner som kör kollektivtrafik i egen regi. En handfull ansökningar har inkommit för bedömning med så vitt känt noll resultat. Vad var tanken här? Det verkar ha blivit kortslutning direkt och här hjälper det inte att skylla på EU-regler som många trängda politiker plägar göra. Nej, se till att fixa det här bums! Låt alla bussbolag, privata som offentligägda, söka premien så att elbussarna kan sätta fart mot en avgasfri stadsmiljö. Det vinner alla på.

THOMAS DIETL
chefredaktör TRAFIKFORUM
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109