Fler problem för Hybricon

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sex av tio elbussar av fabrikatet Hybricon i Umeå har drabbats av motorhaverier - Det rapporterar Västerbottens Kuriren.

Sedan lång tid är det känt att elbussföretaget Hybricon dras med ekonomiska problem. Bolaget överlever just nu tack vare en rad lån på sammanlagt flera miljoner kronor, långivaren är storägaren i bolaget ReMoD Invest AB.

Uppenbarligen finns också omfattande tekniska problem med bussarna eftersom sex av tio just nu inte är körbara. Därför kommer också kommunen att gå in med pengar för att bussarna ska fixas och kunna köra som planerat, totalt 2,4 miljoner skattekronor pumpas in i bolaget.

Hybricon startades som ett innovativt företag av entreprenören Boh Westerlund 2009, började året efter tillverka sin första elbuss som sedan belönades med priset Future Transport Award 2011 på Elmia i Jönköping. Men företaget hamnade snart i ekonomiskt trassel, fick likviditetsproblem och gick i konkurs 2013. Ett år senare gick Umeå kommun in och skrev på ett avtal med det rekonstruerade bolaget Hybricon Bus Systems i Holmsund. Avtalet gick ut på att 10 elbussar ska köras av bussbolaget Transdev som också kör övrig kollektivtrafik i Umeå. Det har gått bra i allmänhet men elbusstrafiken har visat sig vara problematiskt.

Hybricons elbussar har navmotorer som enligt uppgifter i Västerbottenskuriren inte är täta - fukt har trängt in med kortslutning som följd. Bussen stannar och blir ståendes. Det här problemet dök upp för första gången i en buss förra året och eftersom operatören antog att det rörde sig om enstaka fabrikationsfel byttes motorn ut. Men samma problem återkom och fler motorer fick bytas ut. I år har det blivit ännu värre vilket för närvarande lett fram till att 60 procent av bussarna inte kan användas.

Johan Suup , vd på Hybricon sedan drygt en månad, har ännu inte kommenterat de tekniska problemen med elbussarna - däremot ger han återkommande samma kommentar om de ägarlån som bolaget upptagit: ”Lånet visar att vi har stabila ägare som stöder bolaget.” Så fort vd kommer med nya uppgifter så publiceras de här på Rt-forum.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv

Fordonstillverkarna om säkerheten

Plus

Bältar i bussen

Plus

Jagar bussförare

Plus

Bussar i Bryssel

Plus

Vi kan vad vi vill!

Plus

Medlemmar får stöd

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

Plus

Vann mot staten

Plus

Nya lagen lurig

Plus

Nära 200 på Busstorget

13 april samlas bussresebranschen på Selma Spa i Sunne - Nära 200 deltagare är på plats för att lyssna på föredrag om de viktigaste branschfrågorna, evenemanget sänds live - här visas hur det går till!

Plus

Stöd för bussresearrangörerna

Sveriges Bussföretag utökar sitt medlemsstöd för turist- och beställningstrafik – Det ska bli enklare för bussresearrangörerna, läs här!

Direktsändning från Busstorget!

Via länk kan de som av någon outgrundlig anledning inte anmält sig till årets största branschhändelse Busstorget 2018 följa med via länk, hur det går till hittar du här!

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Brunst i Orsa

Flyg viktigt för svensken

Säkraste transportlandet i Europa

Plus

Segel på Viking Grace

Nej, det är inget aprilskämt, rederiet Viking ska använda vindkraft för att driva Viking Grace – Läs här om hur det kommer att fungera!

Bruzelius till Resia

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Plus

Belgrad direkt

Kraftsamling för bälte i buss

Andersson lämnar Visit Stockholm

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.17