23948sdkhjf

Fler problem för Hybricon

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sex av tio elbussar av fabrikatet Hybricon i Umeå har drabbats av motorhaverier - Det rapporterar Västerbottens Kuriren.

Sedan lång tid är det känt att elbussföretaget Hybricon dras med ekonomiska problem. Bolaget överlever just nu tack vare en rad lån på sammanlagt flera miljoner kronor, långivaren är storägaren i bolaget ReMoD Invest AB.

Uppenbarligen finns också omfattande tekniska problem med bussarna eftersom sex av tio just nu inte är körbara. Därför kommer också kommunen att gå in med pengar för att bussarna ska fixas och kunna köra som planerat, totalt 2,4 miljoner skattekronor pumpas in i bolaget.

Hybricon startades som ett innovativt företag av entreprenören Boh Westerlund 2009, började året efter tillverka sin första elbuss som sedan belönades med priset Future Transport Award 2011 på Elmia i Jönköping. Men företaget hamnade snart i ekonomiskt trassel, fick likviditetsproblem och gick i konkurs 2013. Ett år senare gick Umeå kommun in och skrev på ett avtal med det rekonstruerade bolaget Hybricon Bus Systems i Holmsund. Avtalet gick ut på att 10 elbussar ska köras av bussbolaget Transdev som också kör övrig kollektivtrafik i Umeå. Det har gått bra i allmänhet men elbusstrafiken har visat sig vara problematiskt.

Hybricons elbussar har navmotorer som enligt uppgifter i Västerbottenskuriren inte är täta - fukt har trängt in med kortslutning som följd. Bussen stannar och blir ståendes. Det här problemet dök upp för första gången i en buss förra året och eftersom operatören antog att det rörde sig om enstaka fabrikationsfel byttes motorn ut. Men samma problem återkom och fler motorer fick bytas ut. I år har det blivit ännu värre vilket för närvarande lett fram till att 60 procent av bussarna inte kan användas.

Johan Suup , vd på Hybricon sedan drygt en månad, har ännu inte kommenterat de tekniska problemen med elbussarna - däremot ger han återkommande samma kommentar om de ägarlån som bolaget upptagit: ”Lånet visar att vi har stabila ägare som stöder bolaget.” Så fort vd kommer med nya uppgifter så publiceras de här på Rt-forum.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Tallinns julmarknad bäst!

Av alla Europas julmarknader har Tallinns julmarknad röstats fram till den allra bästa att besöka under juletid - marknaden har varit omskriven i Resforum tidigare år.

Larsen vann Bemötandepriset

Kryssningsavslutning i Göteborg

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Arkiv
Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

WiFi i Bergsslagen

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Plus

5 snabba frågor…

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Sänd till en kollega

0.104