Nobina allt fossilfriare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nobinas bussflotta med förnybara drivmedel är nu uppe i 72 procent - Och andelen kommer att bli ännu större under den närmaste framtiden.

Under våren och sommaren tar Nobina emot 138 nya bussar med anledning av de trafikavtal som startar under 2017. Bussarna börjar successivt gå i trafik från april till augusti 2017. Därmed ökar andelen av Nobinas bussflotta som kör med förnybara drivmedel från 55 procent till över 72 procent per den sista augusti. I Sverige, där merparten bussar körs, ökar andelen till över 85 procent.

Samtliga 138 fordon kommer att köras på förnybara drivmedel, och levereras av Mercedes-Benz, MAN och Solaris.

– Våra uppdragsgivare ställer allt högre krav på förnybara drivmedel, vilket är en positiv utveckling för alla. Det betyder att varje ny buss vi beställer tar oss mot ett mer miljövänligt och hållbart samhälle, säger Annika Kolmert , Strategi- och hållbarhetsdirektör för Nobina.

Huvuddelen av bussarna har även utökad ombordinformation i form av ”infotainment”-skärmar och USB-ladduttag för mobiltelefoner och surfplattor. De nya bussarna ingår, som tidigare kommunicerats, i några av årets aktuella trafikstarter för bland annat trafik i Malmö, Borås och Oslo.

Nobinas val av bussar görs baserat på uppdragsgivarnas busspecifikationer och utvärdering av bussens livscykelkostnad, det vill säga totala kostnader över livslängden som inkluderar bussens inköpspris, drivmedelsförbrukning, underhållskostnad och finansieringskostnad.

– När vi beställer bussar räcker det oftast inte att en bussleverantör har det lägsta priset för att svara upp mot de höga krav våra uppdragsgivare och vi själva ställer för att kunna leverera högkvalitativ kollektivtrafik. Klimatpåverkan tillsammans med bussens totala kostnader över livslängden är tungt vägande kriterier, säger Anna Jonasson , Direktör för Operativt stöd på Nobina.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Plus

CERN – en hisnande resa

Vad sägs om en annorlunda resa till universums yttersta gräns och in i materiens innersta beståndsdelar? En resa med grundforskning som tema där världens största vetenskapliga maskin avslöjar det allra minsta i tillvaron. Välkomna till CERN!

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Nyhetsbrev

Halland: 177 bussförare fattas

Arkiv

Kalmar: 233 bussförare fattas

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

AI-assisterade fartyg för Stena

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Sänd till en kollega

0.99